Thursday, December 27, 2012

Maafkan aku wahai rakan-rakan Kristianku

Hari ini kita bercuti sebab sambutan Hari Krismas atau Hari Natal. Aku tidak pernah mengucapkannya kepada kawan-kawan Kristianku. Begitula juga perihal hari Deepavali.

Kenapa? Kerana ini adalah larangan agamaku. Untuk lebih terperinci mari kita membaca apa yang dikatakan oleh Al fadhil Ustaz Azhar Idrus.

Kristian: Kenapa kau tidak mengucapkan Selamat Hari Krismas padaku?

Muslim: Agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agamamu. Tapi, agama saya melarangnya.

Kristian: Tapi kenapa, bukankah hanya sekadar kata-kata? Teman muslimku yg lain, mengucapkannya kepada aku?

Muslim: Mungkin mereka belum mengetahuinya. David, kau boleh mengucapkan dua kalimah syahadah, dlm bahasa melayu pun tak mengapa.

Kristian: Oh tidak, saya tidak boleh mengucapkannya. Itu akan mengganggu kepercayaan saya selama ini.

Muslim: Kenapa? Bukankah hanya kata-kata? Ayuh, ucapkanlah...!

Kristian: Sekarang......... saya faham sekarang.

Jadi Haram Hukumnya mengucapkan Selamat Hari Natal/Krismas dan Tahun Baru kerana ada dalam Hadith Nabi:

"Barang siapa yang meniru, mengucapkan selamat kepada agama lain bererti ia telah kafir dan; Neraka Jahanamlah tempatnya." 
- (HR.Bukhari Muslim)

Sebarkan sebelum terlambat. Menghuraikan bahawa orang Islam tidak boleh meniru perbuatan yg bertentangan dengan Islam oleh kaum bukan Islam.


(Sumber: Tinta Asyraf)

0 Komen: