Friday, December 10, 2010

Maher Zain - Thank You Allah


Salaaaammmm...

Untuk thread kali ini, kita nak preview sikit berkaitan dengan album dakwah Maher Zain yang berjudul 'Thank You Allah'.

Album ini mengandungi 14 buah lagu termasuk 1 bonus track dengan lagu 'Thank You Allah' yang dimainkan secara akustik.

Lagu pertama beliau yang mula-mula sekali aku dengar adalah lagu 'Open Your Eyes' yang menjadi lagu selingan dalam sebuah video di YouTube berkaitan dengan seseorang lelaki yang menukar agamanya kepada Islam. Lagu ini menjadi selingan dalam ucapannya mengenai bagaimana dia mula-mula terbuka hati untuk memeluk Islam. Lirik 'Open Your Eyes' ini menyuruh kita agar membuka mata dan minda kita untuk melihat alam tentang penciptaannya.

Selepas itu, aku diperkenalkan oleh adik bongsu aku akan lagu 'Insha Allah'. Lagu 'Insya Allah' pula memberi ingatan kepada kita bahawa setiap kesusahan yang menimpa itu pasti ada hikmahnya kerana Yang Maha Esa sentiasa bersama. Ia mengajar kita agar tidak sesekali kesal dengan dugaan kerana ia sebuah ujian yang perlu dilalui dengan sabar.

Selepas itu, aku terdengar lagu 'Baraka Allahu Lakuma' dalam sebuah klip majlis kahwin. Lagu ini turut mempunyai bait-bait yang indah dalam kemeriahan majlis.

Lagu 'Thank You Allah' aku percaya ia merupakan lagu luahan hati Maher Zain. Ia menceritakan mengenai hidayah yang Allah berikan di saat seseorang di dalam kejahilan dan akhirnya kembali pada tali-tali keimanan.

Banyak lagi lagu-lagu menarik yang boleh kita dengari dalam album ini. Secara keseluruhannya, lagu-lagu dalam album ini sangat berkualiti dan tidak sia-sia untuk anda mendapatkan albumnya. Harga Album ini di pasaran adalah RM27.90. Dengan kualiti album yang baik sebegini, harga demikian adalah amat berbaloi untuk setiap orang memilikinya. Jangan beli cetak rompak tau.

List di bawah merupakan semua track dalam album ini:
  1. Always be there
  2. Ya Nabi Salam Alayka
  3. Insha Allah
  4. Palestine will be free
  5. Thank you Allah
  6. Allah Allah kiya karo (featuring Irfan Maliki)
  7. The chosen one
  8. Baraka Allahu Lakuma
  9. For the rest of my life
  10. Hold my hand
  11. Awaken
  12. Subhana Allah (featuring Mesut Kurtis)
  13. Open your eyes
  14. Thank you Allah (acoustic bonus track)
Oh ya, nak cerita sikit. Sebelum membeli album ini, aku katakan kepada seorang rakan aku bahawa aku nak dapatkan CD yang original semasa mendengar lagu-lagu tersebut di dalam keretanya kerana dia memiliki album yang pirates dengan harga RM5. Selepas seminggu, aku beritahunya bahawa ada telah memilikinya selepas membelinya di pasaraya Mines. Kawan ini mengetawakan aku kerana membeli satu produk yang mahal sedangkan dia memperoleh benda yang sama dengan harga yang jauh lebih murah. Katanya lagi, apa yang aku dengar dan dia dengar itu sama sahaja. Adakah apa-apa beza daripada yang aku dengar sebelum ini di keretanya dengan apa yang aku dengar dari CD yang aku beli.

Kerana malas bertelagah, aku katakan padanya bahawa sekurang-kurangnya orang yang punya lagu dan penyanyinya serta syarikat yang mengeluarkannya dapat sedikit hasil melalui pembelianku kerana mereka telah hasilkan lagu-lagu dakwah yang baik untuk kita dengar. Pada masa itu dia mengatakan aku berfikiran pelik. Sepatutnya aku yang mempersoalkan dia kenapa beli yang pirates pada lagu-lagu dakwah, tetapi perkara sebaliknya berlaku. Banyak juga dia persoalkan tetapi aku malas nak berbahas kerana aku teringat akan pesan salah seorang penceramah semasa tazkirah Ramadhan baru-baru ini agar tidak berbahas dengan orang-orang jahil.

Bagi aku, memang sama apa yang kita dengar samada pirates atau pun bukan. Bezanya adalah kesannya kelak pada diri kita yang mendengar serta anak dan isteri kita yang sama-sama melayannya. Sama seperti makanan. Contohnya dua ayam goreng KFC, satu yang kita beli secara sah di kaunter kedai KFC, dan satu lagi yang kita beli murah dengan pekerjanya yang kita tahu dia bawa keluar dari kedai kita tanpa pengetahuan empunya kedai. Kedua-duanya disembelih dengan cara yang sah, resepi yang sama dan dibuat oleh pekerja KFC yang sama. Pekerja yang mengeluarkan KFC untuk kita tadi mengaut wang dari kita tanpa memberi apa-apa keuntungan hasil jualan kepada tuannya. Dia memakan wang haram dan yang makan juga turut memakan makanan yang haram kerana dia mengetahui dan membenarkannya. Rasanya sama, tiada beza dengan mereka yang membeli di kaunter. Tapi kesan darah yang mengalir akibat dijana oleh ayam KFC dari cara yang salah itu akan memberi kesan kepada tindak-tanduk kita, anak-anak dan isteri kita kelak.

Okeylah, jom tengok salah satu klip video Maher Zain dengan lagu Insha Allah.

3 Komen:

suSuEmIMiE said...

adam tlh di tag di blog sy..
jenguk2 la yup..
http://mysuhana.blogspot.com/2010/12/ahakssdi-tag.html

n0n0i♥a'n'l said...

Yep.. saya pon suka gak Maher Zain.. lagu 1st yang saya dengar dulu, InsyaAllah.. terus rasa tenang je time dengar tu especially kalau tengah down ke apa ke, dengar lagu tu rasa macam... legaaaa lah. Bait-bait kata dalam lirik dia.. so meaningful. :)

Anyway, sy tau blog ni thru vf. :) Nice blog.

Alfreedino Ahmad said...

terima kasih n0n0i♥a'n'l. Saya ni kire lewat gak tahu kewujudan Maher Zain. Tapi albumnya tidak menghampakan.