Wednesday, January 2, 2013

Pembikinan corak & rekabentuk T-Shirt

Mengikut perancangan, pada bulan Disember lepas akan terbit novel terbaru Ramlee Awang Murshid dengan tajuk 'Aku Bercerita'. Sehingga bermulanya tahun baru 2013, novel itu masih belum terbit lagi. Jenuh mencari di kedai-kedai buku berhampiran. 

Namun begitu, baru-baru ini aku mendapat kepercayaan oleh Kelab Peminat Ramlee Awang Murshid (Kelab RAM) untuk merekabentuk corak kemeja-T kelab tersebut sebagai tanda sokongan peminat terhadap kelab ini yang bertemakan novel terbaru 'Aku Bercerita'. Aku bersetuju untuk mencurahkan idea aku sebagai pembaca novel-novel penulis thriller nombor satu negara itu.

Sebelum ini, aku pernah mencadangkan beberapa rekabentuk corak baju untuk bekas band aku. Aku menggunakan rekabentuk logo page FB band aku yang aku reka sendiri sebagai corak utamanya. Walaupun cadangan belum mendapat penerimaan, aku dan ahli band serta bekas ahli akan meneruskan pembuatannya sebagai kenangan bersama menggunakan wang sendiri.
Logo page FB bekas band aku
Namun kali ini, idea aku diperlukan untuk menjayakan program yang dikendalikan oleh Kelab RAM. Pada mulanya, aku telah menghantar sebuah rekabentuk yang berlatarkan kawasan hutan dengan pokok luruh. Namun sebelum itu, aku telah diberitahu bahawa mereka lebih mengutamakan rekabentuk yang lebih kepada tulisan. Aku tetap menghantar rekabentuk tersebut untuk diteliti. Rekabentuk tersebut anda boleh lihat sebagaimana yang terpapar pada gambar pertama di atas.

Selepas rekabentuk dikemukakan, aku diberitahu bahawa rekabentuk sedemikian perlu menggunakan 'hot stamping' yang mgkin memerlukan kos yang agak tinggi. Mereka memerlukan rekabentuk yang ringkas agar mudah dicetak melalui blok. Namun begitu, mereka tidak menolak rekabentuk tersebut. Mereka mahukannya untuk dicetak dalam kuantiti yang kecil sebagai edisi istimewa kelak. Kenyataan tersebut sangat mengembirakan aku kerana mereka menghargai idea dari orang sekecil aku.

Selepas mendapat feedback tersebut, aku mengubah rekabentuk baru dengan mengekalkan tajuk dan tag line. Kali ini lebih kepada 'wording'. Mereka turut mencadangkan agar aku memuatkan gambar kancil sebagaimana yang terkandung dalam novel tersebut. Aku tidak membantah secara langsung tapi aku tidak akan merekabentuknya. Pada pendapat aku, tidak indah gambar kancil itu jika hanya diwarnai dengan cetakan secara blok. Aku sempat membaca sinopsis, video thrailler serta penjelasan penulis untuk membuat rekabentuk ini.

Dengan tulisan berwarna putih, dan dikontrakan dengan beberapa nombor berwarna merah serta pelbagai variasi jenis font pada nombor. Warna kedua iaitu merah dipilih untuk menjadikan ia sinonim dengan warna kerusi yang tercetak pada muka hadapan novel serta menggambarkan satu fenomena thriller. Nombor ini pula mewakili 5 penceritaan berbeza yang terkandung dalam novel tersebut sebagaimana yang diceritakan oleh Ramlee Awang Murshid. Dan secara tidak langsung sebagai tanda 5 tahun usia kelab RAM. Apa yang paling utama, nombor 5 itu sangat penting bagi kita sebagai umat Islam sebagai tanda 5 rukun Islam itu sendiri. Rasulullah S.A.W turut mengingatkan kita agar berwaspada kepada 5 perkara sebelum 5 perkara.

0 Komen: