Monday, December 28, 2009

Anda di Malam Blockbuster 2009

Kali ni Zaman Berzaman akan membongkar karektor-karektor yang di bawa oleh warga IRIS ke malam Blockbuster. Aku akan menunjukkan beberapa gambar serta karektor asli watak mereka.

Jason Voorhees (Friday the 13th)
Jason merupakan watak utama dalam filem 'Friday the 13th'. Memandangkan watak ini merupakan watak kegemaran aku, aku letakkan ia sebagai gambar pertama. Pemegang watak ini adalah sahabat baik aku, Ubai (CCP). Walau apapun, aku tetap tak puas hati dengan jaringan golnya dari petak keeper.
Ubai dan Jason

Snow White
Watak Snow White ini merupakan antara watak yang mula-mula skali aku ingin masukkan. Memandangkan Kak Sabariah (ITD) suka sangat ambil gambar di belakang orang lain, terlalu sukar untuk dapatkan gambarnya dengan jelas. Ini sajalah gambar yang dapat aku peroleh setakat ini untuk dimasukkan.
Sabariah dan Snow White

Edward Scissorhand
Lelaki bertangankan gunting ini merupakan watak Johnny Depp (yang ni pun aku baru tahu). Malam tu, ada dua watak Edward yang merupakan orang-orang kuat software di IRIS. Mereka adalah Nik Fauzhan (IE) dan seorang lagi Nashrom (ISD). Aku terfikir juga, macam manalah dorang dua ni nak makan? Lepas ni, tak payah upah orang lain kalau nak buat hiasan laman rumah. Kita dah ada agent terdekat.
Nashrom, Fauzhan dan Edward

Cruella Devil (101 Dalmatians)
Cruella Devil merupakan watak wanita jahat dalam filem '101 Dalmatians'. Watak Cruella Devil digunakan oleh Kak ungku dalam majlis itu. Untuk pengetahuan semua, orang pertama yang aku terserempak pada majlis itu antaranya adalah Kak Ungku (HR). Mungkin kami terserempak selepas Kak Ungku selesai solat Maghrib dan selepas melakukan touch-up bersama Kak Farah, Kak Hasyifah dan Asmah.
Kak Ungku dan Cruella Devil

Zorro
Kent (ITD) dan Yusri (MP) memegang watak Zorro. Tiada kekeliruan mana yang tulin sebab kedua-duanya adalah palsu. Sebab tu kita tak lihat mereka berlawan malam tu, hehehe. Yang tulin adalah watak yang dipegang oleh Antonio Banderas dalam filem 'The Mask of Zorro' dan 'The Legend of Zorro'.
Kent, Yusri dan Zorro

Pontianak Harum Sundal Malam
Aku hampir tak kenal dengan karektor pontianak ni. Dengan gigi taring dan rambut yang mengerbang, cukup mengerikan. Eeeee, jangan dia ikut balik dah. Karektor ini dibawa oleh Kak Ani (QA). Petang tu dia cakap nak pakai baju mengandung je. Tapi sungguh aku tak sangka aku akan lihat dia memakai baju mengandung yang paling ngeri pernah aku lihat. Apa yang pelik pada kedua gambar di bawah ini adalah yang seorang pegang budak, yang seorang lagi pegang mak budak, Kak Aya (QA).
Pontianak dan Kak Ani (QA)

Neo (Matrix)
Tadi aku baru je tengok cerita Matrix Reloaded kat rumah Mie. Aku hampir tak perasan yang Pang (Facilities) adalah Neo pada malam tu. Neo Matrix tau, bukan Satria Neo.
Pang dan Neo

Wolverine
(X-Men)
Orang kuat HR, Encik Shah mengenakan pakaian Wolverine versi komik. Salah seorang yang aku tak jangka siapa disebalik sutnya. Selepas beberapa hari, itupun selepas bertanya pada rakan-rakan lain, baru aku tahu dia adalah Encik Shah. Kata Encik Shah, "Saya dah habis tutup dah, orang boleh cam lagi". Nak makan bagi sudu je tau, garpu tak perlu!
Shah dan Wolverine

Fairy atau Angel (Cinderella)
Watak Fairy pernah muncul dalam cerita-cerita dongeng barat seperti Cinderella. Fairy membantu menunaikan hajat Cinderella untuk menyertai suatu majlis. Watak ini digunakan oleh Kak Basariah (IE). Pada mulanya Kak As mengatakan ia sebagai Angel. Selepas mengetahui yang wataknya wujud dalam cerita Cinderella, aku letakkan namanya sebagai Mother Fairy.
Kak As dan watak Fairy

Cinderella
"Wow, Kak Zu ker ni? Dah jumpa kasut yang tinggal tu?" Aku tahu Abang Boy mesti dah kutip kasut tu. Aku tahu Kak Zu (Facilities) pakai lawa-lawa ni mesti dengan bantuan Kak As. Kak As kan Mother Fairy. Mesti Kak Zu kena balik sebelum pukul 12.00 malam kan?
Kak Zu dan Cinderella

Sasori Akatsuki (Naruto)
Watak ni watak jahat dalam anime Naruto. Memandangkan aku tak ikut sangat perkembangan kartun naruto, tak banyak boleh aku ceritakan di sini. Namun begitu, ia nampak sempurna, kan?
Akatsuki

Naruto Shippuden
Ha, inilah hero dalam cerita Naruto. Yelah, dah tajuk anime tu pun Naruto, takkan la Batman pula yang jadi hero, kan? Watak malam tu dipegang oleh Syam (CLP). Yang aku tak pasti pada wajahnya adalah samada Syam ada misai kucing kat pipi atau tidak. Nampak macam takde je.
Syam dan Naruto

Queen Amidala (Star Wars)
Salah satu watak yang jenguh juga aku nak cari. Maklumlah aku pun tak follow sangat cerita Star Wars. Pernah tengok tapi tak pernah nak tahu watak-watak cerita tu. At last, aku dah tahu yang Suhana (Marketing) dan Ery (TS) telah menjadi watak Queen Amidala. Jangan risau, mereka tidak kelihatan saling menanduk sesama sendiri pada malam itu. Aku sempat ambil gambar bersama kedua-duanya sebelum balik. Malangnya, kedua-dua gambar tersebut belum dapat lagi aku tengok.
Suhana, Ery dan Queen Amidala

Tinkerbell (Peter Pan)
"Tak aci! Mana muka aku? Hana best sbb gamba dia ada. Huk..tak aci!! Sila buat satu entry hanya pasai aku! Dowh..!!"

Hehe, ok lah Mas. Sorry, sekarang permintaan anda telah ditunaikan. Ni Mas Azraliza (Marketing). Watak pari-pari ini muncul dalam cerita Peter Pan dan merupakan sahabat baiknya. Ia juga muncul di atas pentas di malam tersebut sambil menari dalam lagu Nirmala. Tak pasti samada watak ni juga pernah muncul dalam penerbangan MAS.
Mas dan Tinkerbell

Kingkong

Remy (MPP) mengenakan pakaian ala Kingkong. Dialah makhluk paling besar yang wujud pada malam itu. Entah bagaimana rasa bahangnya mengenakan costume setebal itu.
Remy dan Kingkong

Aladdin
Satu-satunya pengurus di IRIS yang sempat aku masukkan di dalam blog ini adalah watak Aladdin yang digunakan oleh P.S Lim. Aladdin merupakan salah satu watak Disney yang diambil dari cerita '1001 malam' dari timur tengah yang mempunyai Jin sebagai teman baik. Aku tak nampak permaidani terbangnya malam tu sebab datang lewat. Aku yakin P.S Lim datang awal dengan bantuan permaidani terbangnya. Tak perlu risau dengan keadaan sesak kat luar.
P.S Lim dan Aladdin

Barbie Doll
Shelly (Marketing) merupakan peserta akhir IRIS Idol 2009. Dia menyanyikan lagu Celine Dion. Cara dia berpakaian mengingatkan aku dengan patung Barbie. Comel kan?
Shelly dan Barbie

Cowboys

3 orang koboi yang kehilangan kuda. Melihat mereka, aku teringat satu movie sekumpulan koboi yang merompak bank di Mexico. Ketiga-tiga mereka dari department CP. Segak, cuma aku masih tak nampak pistol pada mereka.
Man, Aliff dan Ayien serta tiga koboi.

Mumia
Reyazd dari CCP mengenakan pakaian mumia. Sepanjang majlis aku tercari-cari siapa di sebalik wajah lelaki berbalut putih ni. Majlis berakhir, barulah aku tahu siapa dia selepas dia membuka topeng. Aku tertanya-tanya juga, bagaimanalah agaknya dia makan pada majlis tu ya? Kalau pun dia berjaya makan, bagaimana nak buang air?
Reyazd dan Mumia

Princess Liea (Star Wars)
Shin Yi (HR) mengenakan pakaian ala-ala Princess Leia dalam cerita Star wars. Sama kan?
Shin Yi dan Princes Leia

Bruce Lee
NF Lai (IE) tak cakap kat aku yang dia nak jadi Bruce Lee malam tu. Aku cadangkan padanya untuk jadi askar ninja. Kami dah cuba pakaian lain, malangnya Lai lebih berminat untuk mengenakan pakaian biasa. Walaupun begitu, dia tetap kelihatan seperti Bruce Lee. Gambar di bawah perlihatkan pada kita yang mereka boleh dikaitkan. Adik-beradik ker?
NF Lai dan Bruce Lee

Left Ear (The Italian Job)

Mohd Nor (ITD) memegang watak Left Ear dari filem The Italian Job. Topi yang Mat Nor gunakan kami beli pada hari terakhir malam Dinner. Siap tawar harga lagi tau! Walaupun tawar-menawar, aku tak bagi Mat nor mengorat minah yang jual tu. Kumar seorang je yang aku bagi sebagai orang tengah. Gambar Left Ear ni pun Mat Nor yang carikan untuk buktikan yang dia juga datang mengikut tema.
Mat Nor dan Left Ear

Princess Fiona (Shrek)

Kak Siti Morni (HR) memang aku tabik habis. Aku kena panggil dia sebagai 'The Brave one' sebab keberaniannya untuk mengecat seluruh wajahnya. Kak Siti Morni mengenakan watak princess Fiona yang muncul dalam cerita Shrek.
Siti Morni dan Princess Fiona

Cleopatra
Cleopatra merupakan seseorang yang memberi impak kepada kejatuhan empayar Rom. Watak Cleopatra ini digunakan oleh Shih Mun (ITD). Semasa melalui meja mereka untuk bertemu David, aku tak perasan Shih Mun di situ. Walaupun aku perasan kewujudan seseorang yang memakai pakaian ala-ala wanita purba mesir, aku masih tak sangka dia adalah Shih Mun.
Shih Mun dan Cleopatra

OB1 (Star Wars)
Salah satu watak yang muncul dalam filem Star Wars yang dipegang oleh Junaldi (CLP) dan Yazeer (P4).
OB1-Kenobi, Junaldi dan Yazeer.

Joker (Batman: The Dark Knight)
Yih Zi (CCP) jadi Joker. Pada mulanya, aku hairan dengan pakaian Joker ni. Tak nampak macam Joker yang banyak aku simpan gambarnya. Aku terlupa dalam cerita Dark Knight, Joker ada mengenakan pakaian ni sebelum mengebom hospital. Dari hospital mana dapat baju jururawat tu?
Yih Zee dan Joker

Medusa

Kak Ani (ITD) ni langsung aku tak cam watak apa sebenarnya dia. Selepas bertanya Dazlee, baru aku tahu ini adalah watak Medusa yang muncul dalam cerita Hercules yang mempunyai badan seperti seekor ular.
Kak Ani (ITD) dan Medusa

Darth Vader (Star Wars)
Antara kedua-dua gambar di bawah, susah untuk mengenal pasti mana satu Darth Vader versi filem, mana satu pula Darth Vader dari IRIS Blockbuster. Ia cukup kelihatan sama. Untuk pengetahuan semua, gambar di sebelah kiri merupakan gambar Awe dari department NBS.
Awe dan Darth Vader

Jack Sparrow (Pirates of the Caribbean)
Orang yang bertanggungjawab sebagai hos pada malam itu adalah Kak Ida (HR) dan Faizul (CCP). Mereka membawa watak lanun, Jack Sparrow. Watak yang juga dipegang oleh Johnny Depp amat terkenal bagi peminat filem Pirates of the Caribbean.
Ida, Faizul dan Jack Sparrow

Skywalker
(Star Wars)
Mie memegang watak Anakin Skywalker dalam cerita Star Wars. Pada mulanya Mie bercadang untuk menggunakan suit seperti aku dan Kumar. Memandangkan suit yang satu lagi yang ada kat rumah aku terpaksa dipinjamkan kepada seorang rakan aku untuk mesyuarat di Putrajaya, suit itu tak dapat untuk aku berikan padanya. Dan secara kebetulan pula Mie terpaksa menjadi salah seorang orang penting pada pembukaan majlis untuk mengenakan pakaian Star Wars.
Mie dan Anakin

Nazul (MP) juga memegang watak yang sama dengan Mie dengan pakaian yang berwarna lebih cerah. Watak Luke Skywalker adalah adik kembar kepada Pricess Leia.
Nazul dan Luke

Storm
(X-Men)
Watak Salina (Marketing) hampir sempurna seperti seorang mutant dalam X-Men. Sekali imbas, memang tidak siapa jangka bahawa ia bukan watak sebenar. Aku rasa Salina dah boleh ganti Halle Berry sebagai Storm. Kehadiran hujan pada hari itu mungkin ada kaitan dengan kegagalannya mengawal cuaca. Maklumlah, baru dapat power.
Salina dan Storm

Pharaoh
Pharaoh atau Firaun adalah gelaran bagi raja yang memerintah Mesir di zaman purba. Zaki (CCP) lengkap berpakaian ala-ala Firaun sesuai dengan wajahnya yang ala-ala wajah Asia Barat. Gambar di sebelahnya merupakan gambar Pharaoh yang diambil dari filem Night at the Muzium 2.
Zaki dan Firaun

Troy
Mula-mula aku ingatkan Dazlee (ITD) menggunakan watak Titan dari filem 300. Baru aku tahu yang Dazlee adalah Troy. Patutlah Titan tu tak sama dengan costume yang Dazlee pakai. Kalau Dazlee jadi Titan, dah tentu badannya tiada pelindung. Mujurlah jadi troy...!!!
Dazlee dan Troy

Helen of Troy

Aik, mereka dua ni pakat ker? Sorang jadi troy, sorang lagi jadi Helen. Walau apapun, cara pemakaian Jayce cukup kemas dan padan dengan gambar Helen.
Jayce dan Helen

Ninja
Mamat ni aku perasan masa nak ambil gambar beramai-ramai. Memang tak jumpa langsung dalam dewan tu. Sebelum tu aku jumpa dia kat surau pada siang hari, dia cakap kat aku yang dia tak buat persiapan apa-apa lagi untuk dinner. Tak sangka pula yang aku boleh jumpa dia dalam keadaan dia jadi Ninja. Inilah dia Faizal (MIS).
Faizal dan Ninja

Clark Kent (Superman)
Disaat akhir, Farouk masih belum menemui apa yang harus dikenakan untuk majlis. Melihat cermin mata yang dipakai, aku terkenang watak Clark Kent dalam cerita Superman. Lalu aku usulkan dia watak Clark Kent yang hampir bertukar kepada Superman. Farouk bersetuju dengan cadangan ini dan malam itu terserlahlah watak Clark Kent pada Farouk. Cukuplah macam tu Farouk, jangan buka semua tau!
Farouk dan Clark

Tiffany (Child's Play)
Masa menulis bahagian ni, Asmah (HR) dah nak berhenti. Dia dapat kerja kat Damansara. Disebabkan aku tak dapat kenalpasti wataknya pada malam tu, aku pun tanya. Katanya, dia adalah Tiffany, watak yang muncul dalam cerita 'Child's Play 4: Bride of Chucky'. Sunyilah IRIS tanpa telatahnya selepas ini. Cuma pesan aku padanya agar dia akan terus membawa nama baik IRIS ke luar sana. Be a goodgirl, tau!
Asmah dan Tiffany

Davy Jones
(Pirates of the Caribbean)
Ada dua Davy Jones dari filem 'Pirates of the Caribbean'. Salah seorang dari mereka adalah Ijat (MPP) manakala seorang lagi adalah Balan (MP). Watak berkepala sotong ini mengingatkan aku tentang salah satu menu pada malam tu.
Ijat, Balan dan Davy Jones

Commodore James Norrington (Pirates of the Caribbean)
Mengikut kata Nizan (MP) di dalam Facebook, wataknya adalah Colonel General. Memandangkan aku lebih tertarik dengan watak Commodore James Norrington yang wujud di dalam filem 'Pirates of the Caribbean', maka aku letakkan gambarnya di bawah untuk anda perbandingkan.
Nizan dan Norrington

Dracula
Dracula sebenarnya adalah watak ketua pontianak versi orang putih. Macam biasalah, minuman kegemaran mereka adalah darah. Marliana (IE) menjadi versi wanita bagi Dracula. Apa yang peliknya bukan darah menjadi santapannya. Dia lebih menggemari fresh orange. Syukurlah! Di sebelahnya aku bandingkan dengan gambar Dracula versi Nabil (Raja Lawak).
Marliana dan Nabil

Indiana Jones
Sekali pandang, kita tahu ini adalah watak dari 'Indiana Jones 4' sbb jaket lama Indiana Jones kebiasaannya berwarna perang. Encik Kamal (ISD) siap mengenakan pakaiannya dengan cemeti untuk melengkapkan dirinya sebagai Indiana Jones manakala Hajar (IE) pula menjadi Indiana jones versi wanita. Eh, bila masa pula Indiana Jones tu perempuan, Hajar?
Kamal, Indiana Jones dan Hajar

Grim Reaper

Watak Ismahani (TS) agak menakutkan. Pada mulanya aku ingatkan dia seorang lelaki. Selepas melihat gambarnya di Facebook Fiza, akhirnya baru jelas jantinanya. Hehehe, jangan marah tau Ismahani! Tapi serius aku cakap, aku tak tahu ini dari filem apa hinggalah Fiza sendiri mengesahkan yang ini adalah watak Grim Reaper. Eeeee, takut aku...!!! Sekali dia hayun....
Ismahani dan Grim Reaper

Storm Trooper (Star Wars)
Watak Storm Trooper dipegang oleh Afifi (IE). Saje ambil gambar dia masa dia tak pakai topeng. Nak nampak beza antara dia dengan Storm Troopers yang sebelah tu. Macam adik-beradik!
Afifi dan Storm Troopers

Jeannie (I dream of Jeannie)
Jeannie merupakan watak Jin yang berusia 2000 tahun dari sitkom komedi 'I dream of Jeannie' pada tahun 1960-an. Linda menggunakan watak Jeannie pada malam itu dengan pakaian warna hijau.
Linda dan Jeannie

Darth Maul (Star Wars)
Ini Tajul (TS). Wataknya sebagai Darth Maul hampir-hampir serupa. Untuk pengetahuan korang, Tajul merupakan seorang rakan baik aku yang banyak menolong aku semasa dihantar bekerja di JPN. Sungguh aku tak sangka dia akan menjadi seorang lelaki jahat jua akhirnya pada malam tu. Apalah nasib???
Tajul dan Darth Maul

Bollywood Actress
Wow...!!! Siapakah gadis-gadis lengkap bersari ini? Memang aku tak pernah lihat mereka berpakaian seperti malam tersebut. Mereka sangat anggun dengan pakaian tradisi dan berwarna-warni. Cara mereka berpakaian mengingatkan aku kepada pelakon-pelakon Bollywood seperti Aishwarya Rai, Kareena Kapoor dan Rani Mukherjee. Sebab tu lah aku letakkan gambar mereka bertiga di dalam blog ini. Merekalah adalah Cristine, Mercy dan Lalitha dari ISD.
Lalitha, Cristine & Mercy.
(Kareena Kapoor, Rani Mukherjee and Aishwarya Rai)

Phantom of the Opera
Amir sungguh segak dengan pakaian the Phantom. Sukar juga hendak mengenali Amir pada malam itu mahupun melalui gambar.
Amir dan the Phantom

Red Indian
Watak 2 orang Red Indian in di pegang oleh Aidleen dan Nasuha dari ISD. Kedua-dua mereka mengingatkan aku tentang satu watak animasi Disney yang dipanggil Pocahontas iaitu seorang puteri Red Indian di Virginia. Selain itu juga, watak gadis Red Indian ini juga muncul dalam filem 'Night at the Museum' yang dipanggil Sacajawea.
Aidleen, Nasuha, Sacajawea dan Pocahontas

Faizal Tahir

Ini adalah salah seorang artis pada malam tersebut, Malik (Facilities). Walaupun sebenarnya Malik mungkin tidak bercadang untuk menjadi siapa-siapa, tapi cara berpakaiannya mengingatkan aku kepada Faizal Tahir. Cuba lihat di bawah.
Malik dan Faizal Tahir

Hafiz AF7
Ingat lagi pada Hafiz? Hafiz merupakan juara AF7 pada tahun lepas. Hafiz juga seorang penyanyi yang mempunyai keunikan penampilan rambutnya.

Ingat lagi pada juara IRIS Idol pada malam Blockbuster? Melihat penampilan rambut Afro Fattah (CP) dengan dendangan lagu di era 70-an bersama Dira, ia mengingatkan aku akan persamaan kedua-dua juara ini. Cuba bandingkan kedua-dua gambar di bawah.
Hafiz dan Fattah

Batwoman
'Batwoman' tau, bukan 'Bad Woman'. Ni gambar Zana dari TS. Sebenarnya watak Batwoman cuma muncul di dalam komik. Gambar di sebelah Zana diambil dari sebuah laman web yang menyediakan costume tersebut. Eh, aku minat la kat Batwoman ni? Hehehe...
Zana dan Batwoman.

Men In Black (MIB)

Yang terakhir sekali watak 'Men in Black'. Amboi, mana boleh watak kitorang berdua tak ada dalam ni! Walaupun tempatnya yang paling bawah, tapi ruangnya tetap tersedia. Tapi malu lah nak letak kat atas-atas tu, hehehe.

MIB merupakan pembanteras makhluk-makhluk asing jahat daripada menakhluk bumi. Inilah watak aku dan Kumar (ITD) pada malam tersebut yang menjadi 'Agent A' dan 'Agent K'. Nasib baik aku buat tag MIB kat suit kitorang. Kalau tidak, tak pasal-pasal aku dengan Kumar kena panggil untuk hidangkan makanan kat meja semua orang.
Aku, Kumar dan MIB

Inilah beberapa karektor yang dapat aku tonjolkan untuk tatapan para pembaca. Jika ada dikalangan staf IRIS yang perlu aku masukkan lagi, aku minta untuk rakan-rakan mencadangkannya supaya dapat untuk aku update pada masa akan datang. Mungkin dari segi sumber seperti gambar, ia agak terhad dalam simpanan. Ada juga beberapa karektor yang agak menarik untuk ditonjolkan tetapi tidak dapat aku kenalpasti watak sebenarnya. Mungkin juga aku terlepas beberapa karektor penting.

Harapan aku semoga anda akan terus tersenyum.



18 Komen:

HaNa NyoTa uHArA said...

bes baca entry kali ni..

Elven8 said...

farouk paling besh!!

oih-ieja! said...

tak aci!mana muka aku?
hana best sbb gamba dia ada.huk..
tak aci!!
sila buat satu entry hanya pasai aku!
dowh..!!

Alfreedino said...

oih-ieja malam tu jadi watak aper? nnt aku add...

oih-ieja! said...

tinkerbell!!
ko bukan nk perasan aku pon adam oih..!!
huh! =(

Alfreedino said...

Ok, dah updated dgn watak baru seperti Left Ear, Tiffany, Tinkerbell, Inidana Jones versi wanita, Cinderella, Dracula, Ninja dan Darth Maul.

oih-ieja! said...

ala..apasai boh gamba tu? tak best! (demand lebey)

Amar Hazwani Radzi said...
This comment has been removed by the author.
Alfreedino said...

Updated lagi dgn Commodore James Norrington, dan Aishwarya Rai. Tak lupa juga Nazul.

Anonymous said...

hensemnya left ear

Anonymous said...

ADAMMMMMMM.............comelnya....
Agak2 siapa yg cakap tu.

Anonymous said...

aku tahu...

ayang_abang_82

Anonymous said...

test

Mrs Wanie said...

dah berblog plak ko nih.. aku pun ada blog gak tp lebeyy kpd penyusuan ibu hikhikhik..

Anonymous said...

gamba aku mne...? - ayoi

Anonymous said...

entry baru plz! asyik update blockbuster nite aje.

Alfreedino said...

ayoi watak dari movie aper? nanti aku update...

oih-ieja! said...

oih..bule perli ada dlm flght MAS eh?
ada..tapi tu masa zaman aku kerja kt sana la kot?ngeee...