Wednesday, August 3, 2011

Program bersama anak yatim


Poster oleh Kenny Thum

Pada Sabtu, 30 Julai 2011 lepas, badan kebajikan IRIS telah menyediakan sebuah program bersama anak yatim di Kampung Manggis, Banting. Alhamdulillah kerana aku terpilih bersama lebih 40 peserta lain untuk menjayakan program tersebut. Pada mulanya, aku tidak menyertakan nama dalam program kerana terlibat dengan aktiviti luar. Namun, begitulah yang berlaku bilamana Allah telah memilih, aku akhirnya turut serta juga bersama insan-insan prihatin serta penyayang lain di saat-saat akhir. Aku terpilih kerana mewakili ahli band IRIS untuk menghiburkan kanak-kanak mulia ini. Kami sempat membuat latihan kecil sebagai persiapan untuk memberi sedikit hiburan sehari sebelum program itu berlansung.


Pada pukul 8.00 pagi, aku datang bersama Azhar membawa peralatan muzik ke IRIS. Aku turut melihat peserta-peserta lelaki program saling berganding bahu dalam membawa masuk barang-barang keperluan rumah kebajikan tersebut hasil sumbangan syarikat serta individu yang berjumlah lebih RM20 ribu.

Bas mula bertolak dari IRIS pada pukul 9.00 pagi, sejam lewat daripada waktu yang dijadualkan. Keadaan cuaca pada hari tersebut agak mendung pada mulanya dan kemudian diikuti dengan hujan renyai. Selepas bacaan doa perjalanan yang diketuai oleh En. Kamal, kami meneruskan perjalanan dengan riang beserta senda gurau. Rakan-rakan lain turut mendendangkan beberapa buah lagu dengan iringan bunyi gitar.

Kami sampai ke rumah kebajikan tersebut lebih kurang pukul 10.00 pagi. Tanpa mengeluarkan barang-barang sumbangan kepada rumah kebajikan tersebut akibat hujan lebat di Banting, kami semua terus menuju ke dewan perhimpunan untuk mendengar ucapan alu-aluan serta penyerahan keluarga angkat. Aku yakin, semua peserta program tidak sabar-sabar untuk melihat siapa yang bakal menjadi keluarga angkat mereka.

Aku seperti biasa, tidak akan melepaskan peluang untuk menjadi jurugambar pada hari itu. Aku lihat wajah-wajah suci adik-adik yang menghuni rumah kebajikan tersebut. Gelak tawa serta senyuman mereka mungkin sekadar menyembunyikan luka pahit di jiwa namun aku yakin ada ketabahan yang cukup besar tersimpan. Ada perasaan mahu disayangi serta kerinduan terhadap keluarga tercinta. 


Selepas peserta diperkenalkan dengan keluarga angkat masing-masing, mereka dibawa ke sebuah pusat membeli-belah di Klang dengan menaiki dua buah bas untuk perbelanjaan sempena Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang tiba. Kami semua mula mengenali latar belakang keluarga angkat masing-masing semasa berada di dalam bas tersebut. Masing-masing ada cerita pahit dalam institusi kekeluargaan mereka yang menyayat hati. Sedih mendengarnya namun ia cukup berguna kepada kami sebagai sebuah pengajaran. Perasaan simpati membawa kami kepada perasaan sayang terhadap mereka.

Sampai sahaja ke pusat membeli belah tersebut, kami bersama keluarga angkat masing-masing memilih pakaian Hari Raya adik-adik comel ini. Bagi yang sudah punyai keluarga, mungkin tidak menghadapi masalah untuk memilih pakaian. Namun bagi mereka-mereka yang masih bujang, ia mungkin agak kekok. Walaupun begitu, bagi peserta lelaki yang sudah mempunyai anak-anak, hari tersebut merupakan satu pengajaran bagi mereka yang mungkin selama ini sekadar membiarkan isteri berbelanja sendiri bersama anak-anak. Barulah tahu betapa susahnya memilih pakaian, masalah mencari saiz dan beberapa masalah lain.


Tepat pukul 1.00 petang, semua peserta program kembali ke tapak pertemuan untuk kembali semula ke rumah kebajikan dengan menaiki bas yang sama semasa datang. Namun begitu, ada seorang mentor yang tertinggal dari kelompok tersebut bersama protegenya (siapalah orang tu yer???). Sebuah pengalaman yang kelakar yang turut mendatangkam kebimbangan seketika kepada penganjur. Namun segalanya berjalan lancar selepas itu walaupun masalah tersebut amat dikesali.

Sekembalinya di rumah kebajikan tersebut, peserta program bersama keluarga angkat dijamu dengan hidangan makan tengahari berupa pizza dan ayam goreng. Keseronokan jelas terpancar di wajah kanak-kanak ini selepas dihadiahkan pakaian baru untuk memeriahkan suasana Hari Raya mereka. Semasa makan tengahari, para peserta dan anak-anak angkat diberitahu akan program seterusnya apabila kembali dari menyelesaikan keperluan fardhu zohor. Peserta-peserta lelaki ada yang turut mengeluarkan barang-barang sumbangan yang masih berada di dalam bas untuk diserahkan kepada rumah kebajikan tersebut.

Menjelang ke pukul 3.00 petang, kami sekali lagi berkumpul di dewan tersebut. Cuaca di luar sudah mulai cerah. Ada program untuk hiburan anak-anak ini. Program pertama tersebut adalah program kelolaan abang badut yang membawa kepada penceritaan dan teka-teki.

Program kedua pada petang tersebut adalah persembahan nyanyian dari wakil-wakil band IRIS (akulah antara pesertanya). Aku letakkan kamera dan mula memegang gitar dan duduk di kerusi pentas bersama Azhar, Fattah, Sattu dan Nurhamidah (gambar tidak disertakan kerana orang lain masih belum berkongsi gambar mereka). Lagu-lagu yang didendangkan adalah 'Tanya Sama Pokok', 'Kau Ilhamku', 'Situasi' dan 'Kalau Berpacaran'. Apa yang menyentuh hati adalah bait-bait lirik setiap lagu tersebut dinyanyikan beramai-ramai oleh kanak-kanak comel di situ. Ternyata mereka terhibur dan kami turut gembira dengan sambutan mereka.

Turut ada permintaan untuk mendenangkan lagu 'Happy Birthday' kepada salah seorang gadis penghuni di rumah tersebut yang menyambut hari lahir. Dendangan lagu tersebut turut membawa linangan airmata kepadanya serta ucapan terima kasih.




Selepas selesai acara kugiran, kanak-kanak ini mengikuti program yang dikelolakan oleh Faizul berupa acara permainan rakyat. Kanak-kanak ini mengambil bahagian dengan begitu gembira sekali. Hatiku terasa hiba melihat keceriaan mereka yang mana beberapa ketika lagi akan kami tinggalkan. Aku turut dapat melihat linangan airmata dari para peserta program yang melihat kanak-kanak ini bermain dengan ceria. Tentu mereka mengenangkan akan nasib anak-anak ini selepas kami meninggalkan mereka untuk kembali ke kediaman masing-masing kelak.

Selesai sahaja program terakhir, ucapan penutupan dilakukan. Walaupun cuma seketika di sini, banyak kenangan manis yang kami perolehi. Melihat wajah-wajah manis kanak-kanak tidak berdosa ini, mahu rasanya berada sehari lagi di sini. Namun keterbatasan masa dan jadual memaksa untuk kami melupakan hajat tersebut. InsyaAllah ada yang mungkin akan kembali memberikan kunjungan.

Selesai solat fardhu Asar, para peserta dijamu dengan hidangan petang sebelum bertolak untuk pulang. Wajah-wajah pilu kanak-kanak tadi mengiringi perpisahan tersebut. Ada yang mahu ikut serta pulang, ada yang mengmbil nombor telefon, ada yang meminta alamat facebook agar terus berhubung. Suasana pilu menyelubungi ditambah dengan cuaca mendung yang menyelubungi sekeliling. Ada yang mengalirkan airmata perpisahan, ada yang berpelukan serta salaman dengan ciuman tangan. Tidak kurang juga dengan sesi fotografi terakhir bersama.

Segalanya telah selesai. Pengalaman ini akan kami abadikan dalam kenangan sepanjang hidup kami. Aku berharap agar program sebegini akan terus disemai pada masa-masa akan datang. Bagi yang bertuah, ambillah pengajaran daripada kehidupan anak-anak ini agar kita tidak mengulangi kesilapan yang serupa.

Semoga Allah terus merahmati mereka. Akhirnya kami meninggalkan rumah amal anak yatim YPIN, Banting dengan perasaan sayu. Perjalanan balik di dalam bas tidak semeriah perjalanan pergi.

Terdengar suara sumbang di dalam bas yang bertanya, "Eh, Adam mana?"

0 Komen: