Wednesday, December 26, 2012

Part 1: JB
Part 2: Singapura
Part 3: USS

Aku tidak sempat menulis pengembaraan ke Utara kami pada tahun lepas semasa mengunjungi Langkawi. Percutian hujung tahun yang sangat memenatkan kerana mengejar masa yang cukup singkat dengan persinggahan yang terlalu banyak. Namun pengembaraan itu membawa kami hingga menjejakkan kaki ke sempadan negeri Gajah Putih. Anda turut boleh mengunjungi isian di Langkawi Part 1 dan Bukit Kayu Hitam melalui blog MySuhana untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perjalanan tersebut.

Namun pada penghujung tahun ini, kami mengembara ke Selatan pula untuk bercuti. Kali ini menuju ke kota Singa untuk melawat Universal Studios Singapore. Sebelum menuju ke negeri Temasek itu, pastikan kita dilengkapi dengan Passport sebagai tiket untuk menyeberangi Selat Tebrau. Proses membuat passport mestilah melalui Imegresen. Inilah kali pertama aku memohon untuk mendapatkan passport. Hari-hari kerja buat passport. Bila tiba masa untuk memilikinya, terpaksa memohon dengan pihak lain. Comotnya muka aku masa nak mohon passport.

Syahreen dan isterinya, Zue telah melakukan tempahan tiket USS dan hotel untuk menginap selama 3 hari 2 malam. Kenderaan untuk bergerak ke selatan juga telah siap-sedia untuk bergerak oleh Azmir. Mie dan isterinya, Sue turut bersedia bila-bila masa untuk perjalanan jauh ini.

Perjalanan kami bermula lebih seminggu sebelum hari cuti umum Krismas. Untungnya pergi pada waktu itu, keadaannya tidaklah sesesak jika pergi pada waktu percutian pada minggu hadapannya. Namun begitu, jalan raya tetap ramai penggunanya. Hujan turut mengiringi perjalanan kami. Kami turut melihat banyak kejadian kemalangan di mana-mana. Dalam hati tidak henti berdoa agar perjalanan kami berenam selamat hingga balik nanti. Kami berhenti sekali di Hentian Pagoh untuk menjamah sedikit santapan dan minuman. Perjalanan mengambil masa selama lebih kurang 4 jam dari Kuala Lumpur.

Perjalanan kami menuju ke hotel di bantu oleh GPRS. Gajet ini banyak membantu dalam mencari perjalanan kami ke satu-satu tempat di JB. Adakalanya agak memeningkan namun ia turut membantu. Kami menginap di Hotel Suria yang turut menyediakan pakej ke USS.

Oh ya, tanah Johor ini merupakan negeri pertama yang aku jejak pada mula-mula ke tanah semenanjung. Pada masa itu aku menginjakkan kaki ke menara gading. Kali ini aku datang bersama teman-teman untuk bercuti dan menjadi perantara untuk kami menuju ke Singapura.

Sampai di Hotel Suria, kami sempat berehat sebentar untuk membersihkan diri dengan mandian air panas serta menyelesaikan solat jamak sebelum berjalan-jalan di sekitar JB. Berehat di hotel memang jauh berbeza berbanding di rumah. Dengan keadaan biliknya yang sejuk, tilamnya yang empuk serta bantal yang sangat lembut, ia mampu menghanyutkan kami dengan mimpi indah jika diteruskan lagi istirehat. Aku bersama Azmir tinggal di bilik hotel yang sama dengan katil berasingan. Bilik hotel tersebut turut dilengkapi TV, almari, meja, arah kiblat serta sejadah. Dapatlah kami menyimpan barangan kami dengan mudah serta mempersiapkan diri.
Menjelang pukul 5:00 petang, kami keluar menuju ke JB City Square. Di sana kami mengisi perut yang dah mula berbunyi di sebuah restoran nasi ayam. Memang kali ini aku tidak dapat menahan lapar lagi selepas menolak untuk menjamah makanan di Hentian Pagoh dalam perjalanan sebelum ini. Aku makan ibarat membalas dendam. Akulah yang banyak menjamah hidangan pada waktu itu.

Selesai mengisi perut, kami berjalan-jalan ke sekitar JB City Square. Ada di antara kami yang membeli-belah barangan di kompleks tersebut. Selain itu kami turut menukar wang kami kepada matawang Singapura. Pertama kali dalam hidup aku memegang duit Dollar Singapura sendiri. Pada masa itu, 1 Dollar Singapura lebih kurang bersamaan dengan RM2.50.
Semasa berada di JB City Square, aku tidak berbelanja apa-apa memandangkan tidak punyai banyak wang di tangan. Aku turut memerhatikan keindahan JB Central yang cukup indah dengan gemilauan cahayanya dari luar kompleks tersebut. JB City Square dan JB Central dihubungkan dengan sebuah jambatan yang merintangi jalanraya di bawahnya. Dari JB City Square, kita dapat melihat keindahan bangunan JB Central yang tersergam indah. Orang ramai turut berpusu-pusu berjalan di jambatan tersebut untuk menyeberangi kedua-dua buah bangunan.
Selepas itu, kami berenam bergerak menuju ke Danga Bay. Kata orang, dari Danga Bay kita dapat melihat Singapura. Danga Bay yang aku kenal dahulu berbeza keadaannya dengan Danga Bay yang aku lihat kini. Banyak perubahan yang dibuat. Ia kelihatan seperti sebuah taman tema yang bercahaya yang dikunjungi oleh ramai orang. Kami berjalan di sepanjang kawasan tersebut sambil melihat suasana indah di sekeliling. Aku mengambil kesempatan untuk mengambil gambar kenangan di sini.

Kami turut bermain permainan membaling botol. Sebelum itu, kami menukarkan wang dengan token. Kata pelayannya, gelang tersebut boleh masuk ke atas botol. Berbelas cubaan kami tetap gagal. Namun begitu, kami masih tidak berpuas hati dan membeli token sekali lagi. Kami berenam tidak berputus asa untuk mencuba namun masih gagal. Akhirnya kami semua akur bahawa misi untuk memasukkan gelang ke dalam botol itu mustahil.

selain itu, kami mencuba permainan seakan-akan pin ball. Biasanya kita main permainan ini dalam komputer tapi kali ini secara realiti. Namun begitu, permainan ini juga seakan-akan mustahil kerana petak nombor yang terbesar sengaja dikecilkan.

Kaki kami kian jenguh berjalan lalu kami merehatkan diri di sebuah taman. Badan masih lesu selepas jauh dalam perjalanan. Kami bercadang untuk kembali ke hotel untuk berehat secukupnya sebelum ke destinasi sebenar. Van dijadualkan oleh pihak hotel untuk datang mengambil kami pada pukul 7.15 pagi esoknya. Kenangan di Danga Bay aku simpan dalam bentuk gambar. Bagi rakan-rakan yang datang ke Johor Bahru, silalah melawat Danga Bay. Mungkin misi untuk melihat Singapura dari situ gagal, tapi kenangan bergambar tetap menjadi simpanan sebagai oleh-ole dari JB.