Sunday, November 4, 2012

Video: Spider - Tapi Bagaimana

Ini klip video dari sebuah kumpulan muzik tempatan, kumpulan Spider yang suatu masa dahulu meletup dengan lagu Rela Ku Pujuk. Kali ini aku tampilkan sebuah video klip dari sound track untuk drama bersiri Vanila Coklat dengan lagu Tapi Bagaimana. 
Lagu ini sangat cache. Muzik, melodi dan liriknya sangat bersatu. Di tambah pula dengan klip videonya yang sangat menarik membuatkan video tersebut bernyawa. 

Jika dilihat melalui video tersebut, kita dapat melihat bagaimana seorang pemuda yang menaruh hati terhadap seorang gadis tetapi malu untuk menyampaikan hasratnya. Si gadis pula amat mengharapkan pemuda tersebut memulakan sesuatu agar hasrat mereka boleh disatukan. Tanpa berputus harap, si gadis terus menyimpan rasa dan si pemuda sedaya upaya menanam azam untuk memberitahunya. Akhirnya mereka bersama selepas pemuda menyatakan segalanya dan gadis itu menerima hasrat itu dengan hati terbuka.

Klip video ini disusun dengan indah dari saat mula bertentang mata, mula berkomunikasi dari jarak jauh sehinggalah saat bertemu. Di tambah pula dengan gelagat lucu rakan-rakan tempat kerja yang merupakan ahli band itu sendiri memeriahkan klip video tersebut.

Ada beberapa perkara yang ingin aku cetuskan di sini. Tidak sesekali mempertikaikan hasil kerja mereka, apatah lagi mengkritik. Sekadar cetusan idea untuk dikongsikan. Aku terfikir, alangkah indahnya jika gadis yang ditampilkan melalui video ini adalah seorang gadis bertudung. Rasanya tidak ada sebarang masalah untuk menjadikan perkara ini realiti kerana dalam iklan-iklan menarik di kaca TV, iklan komersil yang mendapat perhatian datang daripada iklan gadis bertudung seperti iklan syampu yang pernah ditayangkan beberapa lama dahulu. Tidak mustahil perkara ini boleh disadurkan ke dalam video klip tempatan kerana hasil kerja sedemikian haruslah mencerminkan budaya majoriti masyarakat di negara ini yang rata-ratanya bertudung (walaupun adakalanya tidak sempurna menutup aurat). 
Buat masa ini, kebanyakkan klip video yang menampilkan gadis-gadis bertudung hanyalah daripada lagu-lagu nasyid ataupun lagu-lagu berunsur keagamaan. Kenapa tidak sekali-sekali untuk lagu-lagu yang hits, kita tampilkan wajah gadis bertudung walaupun mungkin gadis itu sebenarnya tidak bertudung di luar lokasi rakaman video. Aku percaya, bukan pemakaian tudung menjadi penentu popularnya sesuatu video tetapi apa yang nak disampaikan. Namun begitu, sekurang-kurangnya dengan menampilkan gadis-gadis bertudung sedemikian, kita secara tidak langsung memberi didikan kepada masyarakat.

Dalam klip video ini, aku sukakan ideanya. Lagunya amat menarik dengan bersifat ringan, mudah diterima dan difahami. Kita tabik kepada penciptaan lagu-lagu tempatan, penyanyi dan para pemuzik. Namun begitu, ideo video ini mempunyai masalah dari segi originaliti. Selepas melihat video yang aku perolehi daripada YouTube, aku percaya idea penghasilan video ini ditiru bulat-bulan daripada video Signs. Anda boleh melihat video tersebut di bawah.
Adalah sangat mendukacitakan apabila mengetahui ia mempunyai persamaan yang terlalu ketara dan tidak boleh disangkalkan. Nampak gayanya, dari segi penghasilan video, kita masih tidak punyai idea asli walaupun dari segi teknik pengambaran video, kita punyai kemampuan yang cukup baik.

Walau apapun, tabik kepada seluruh ahli kumpulan Spider kerana korang sangat best.

0 Komen: