Friday, November 9, 2012

Perihal si pengembala kambing

Wahai si pengembala,

Kau memerintah bagaikan seorang raja. Di bawah jagaanmu banyak kambing untuk dibela. Kambing yang sentiasa akur untuk menjalankan kerja. Hasil tenusunya kau kaut semua. Kejayaanmu kini hanyalah kerana kerja keras mereka. Sehingga kau berjaya menempah nama.

Wahai si pengembala,

Kau tahu bukan hidup ini bagaikan roda? Apa yang berada di bawah jagaanmu itu bukan bekerja semata-mata. Mereka juga mahu hidup selesa. Ia sebagai tanda kau berterima kasih kepadanya. Jika kedudukanmu kini adalah untuk mendapatkan mahkota, ia hanyalah kerana hasil titik peluh mereka. Namun apakah yang sudah kau beri untuk meneruskan perjuangan mereka? Mereka berjuang untuk memantapkan kerja. Namun mereka memerlukan sesuatu agar mereka tidak berputus asa.

Wahal si pengembala,

Kambing itu dulu bebas berlari ke sini dan ke sana. Meragut rumput tak kira seluas mana. Dalam masa yang sama, hasil tenusu mereka tidak pernah dilupa. Namun kini, larian mereka tidaklah sejauh mana. Mereka terkurung bagaikan penjara. Namun kau mahukan hasil yang sama. Mungkin juga kau mahukan mereka melebihkan hasil tenusunya. Malangnya, kau turut menyekat emosi mereka. Kau juga mengganggu kebebasan mereka yang selama ini tidak pernah menimbulkan masalah apa-apa.

Wahai si pengembala,

Kini kambing itu tinggal sedikit cuma. Satu persatu meninggalkanmu entah ke mana. Mungkin lebih rela bergerak sendiri mencari tempat berbakti yang lebih layak bagi mereka. Kambing yang kau baru bawa, belum tentu mampu menghasilkan hasil yang sama dengan yang lama. Mungkin kambing baru itu juga akan berada hanya seketika. Mereka turut mencari peluang untuk lari ke mana saja. Kecuali jika mereka mendapat penjagaan yang sempurna.

Wahai si pengembala,

Hari ini kau gagal memberikan yang terbaik kepada kambing-kambing yang masih ada. Bilangan mereka boleh dikira berapa jumlahnya. Semakin hari kambing-kambing ini semakin tidak selesa. Emosi mereka membantutkan penghasilan kerja. Yang lama turut hilang usaha untuk terus memanfaatkan daya. Yang baru pula terlalu muda untuk menghasilkan sesuatu yang berguna.

Wahai si pengembala,

Tidak pernahkah kau terfikir bahawa kehilangan kambing-kambing yang ada hanyalah disebabkan oleh ketidak mampuanmu mengurus mereka. Tidak pernahkah dikau belajar dari pengalaman lama? Kau mahukan hasil yang begitu hebat jumlahnya, sedangkan kau sekat apa yang pernah mereka ada. Sedangkan kau tahu bahawa apa yang pernah ada itu tidak pernah mencacatkan penghasilan mereka. Adakah kau buta dalam menilaikannya, atau kau sengaja mencetuskan sesuatu yang boleh memanaskan bara?

Wahai si pengembala,

Yang lama itu tidak akan lama lagi, dan yang baru itu juga bila-bila masa akan pergi. Berusahalah menyediakan impalan yang baik untuk diberi. Turun naikmu juga adalah daripada ternakanmu itu yang berbakti. Jangan sesekali kambing belaanmu itu dikasari. Kita khuatir mereka pergi kerana tidak berdaya menahan deraan emosi. Beban yang ada jangan ditambah lagi. Jika penghasilan yang lebih itu perkara yang amat kau nanti, maka yang terbaik jugalah jagaan yang perlu kau beri. Di luar sana ada banyak peluang menanti. Namun kau berlemah lembutlah dengan mereka yang masih setia di sini. Kerana di sini masih baru lagi. Ia memerlukan penjagaan yang rapi untuk meningkatkan produktiviti.

0 Komen: