Thursday, November 8, 2012

Pandangan mengenai hasutan Syaitan

Masa main game Angry Birds dalam phone aku di ruang tamu tadi, seorang rakan aku sedang membuka drama TV. Drama berkisar tentang apa, aku tidak ambil tahu kerana misi untuk membunuh musuh-musuh berupa babi hijau perlu ditumpaskan. 

Apa yang menarik perhatian aku, pada pengakhiran drama tersebut adalah sebuah potongan ayat Al-Quran. Ya hari ni khamis malam Jumaat. Pasti kisah dalam Slot Seram di TV3. Biasalah TV ni, bila buat drama khurafat, seram, hantu, tahyul, masa tu baru nak selit dengan Al-Quran. Seolah-olah ayat-ayat Al-Quran ni cuma untuk cerita-cerita hantu. Tak hairanlah seandainya anak-anak pada masa akan datang, bila bacaan Al-Quran berkumandang mereka cuma akan membayangkan hantu. Cerita-cerita cereka yang lain tidak pula mereka selitkan potongan ayat Al-Quran sedangkan kisah hidup dalam drama cereka banyak berkaitan dengan hasad dengki, hubungan suami isteri, khianat, perniagaan, amal maaruf serta mungkar, semuanya ada di dalam Al-Quran. Ya lah, sedangkan berita di TV3 itu sendiri banyak mengandungi fitnah berbanding fakta. Jadi faham-faham sajalah bila berkenaan dengan dramanya pula. 

Ayat Al-Quran itu diambil dari surah Al-Qaaf ayat 27 yang bermaksud:

(Semasa ia dihumbankan ke dalam neraka Jahannam, ia mendakwa bahawa Syaitanlah yang menjadikan dia sesat; pada saat itu) Syaitan yang sentiasa menyertainya (di dunia dahulu) berkata: "Wahai Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya dia sendiri berada di dalam kesesatan yang jauh terpesong".

Ayat Al-Quran ini mencetuskan sesuatu dalam fikiran aku. Aku ingat lagi suatu masa dahulu, aku dan rakan-rakan pernah berbincang mengenai Syaitan yang dirantai pada bulan Ramadhan. Mereka bertanya, kenapa perkara maksiat masih lagi terjadi pada bulan puasa sedangkan Syaitan sudah dirantai? Ya, pada masa itu kita diberitahu bahawa perkara-perkara jahat yang berlaku ke atas kita adalah kerana hasutan Syaitan.

Ada juga jawapan yang diberikan. Antaranya, sebelum Syaitan dirantai menjelang malam Ramadhan, Syaitan sudah siap-siap meninggalkan pesan kepada kita supaya teruskan ingkar. Tapi jawapan itu meninggalkan lebih banyak persoalan. Sudah tentu Syaitan tidak tahu ke mana kita pergi untuk membuat senarai panjang tentang apa yang akan kita buat dan apa yang tidak. Bila pula masanya dan di mana tempatnya.

Segalanya kini terungkai dalam ayat 27 dari surah Al-Qaaf ini. Ternyata perbuatan dan amalan jahat yang kita lakukan bukanlah semestinya datang dari hasutan Syaitan. Adakalanya kita ni sudah memang jahat, tanpa perlu sesiapa menghasut, kita memang akan melakukan kemungkaran. 

Sebagaimana waktu sepatutnya kita wajib berpuasa, ada sahaja golongan mereka-mereka yang ligat hendak berpuasa. Malah yang berpuasa sekali pun sukar untuk mendekatkan diri sepanjang bulan Ramadhan itu untuk mendengar majlis-majlis ilmu serta memijakkan kaki ke masjid. Ada juga yang masih sukar untuk menutup aurat dan menunaikan ibadah wajib. Siapa yang menghalang mereka? Bukankah Syaitan itu sudah dirantai? Maka inilah kemungkinannya apa yang dimaksudkan bahawa seseorang itu sendiri sememangnya berada di dalam keadaan yang jauh terpesong, tidak perlu disesatkan lagi dia tetap sudah sesat.
Pada andaian aku, hasutan Syaitan ini ibarat mancis manakala bahan bakarnya adalah nafsu. Apa yang boleh menyatukannya adalah akal. Akal kita akan menentukan samada kita akan menggunakan mancis untuk membakar nafsu atau tidak. Tanpa mancis juga, kita tetap mampu membakar nafsu dengan agen percikan api yang lain. Adakalanya bahan bakar itu bermanfaat, begitu juga nafsu. Hanya akal kita menentukan bilamana ia boleh mendatangkan manfaat dan bilamana pula ia tidak boleh diteruskan. Bagaimana pula akal mampu menentukan semua itu? Ia hanyalah dengan iman. Kerana itu kita perlu mengisi akal kita dengan iman supaya jalan yang kita pilih sentiasa bersesuaian dengan kehendak agama.

Aku yakin, yang sentiasa menjadi pendamping syaitan ini hanyalah mereka-mereka yang soleh. Sudah sifat Syaitan itu tidak mudah berputus asa. Yang sudah memang hanyut dibuai dunia, sudah tentu tidak menjadi kerisauan para Syaitan kerana itu sudah berdaftar menjadi pengikutnya. Tidak payah dihasut, mereka tetap akan buat juga. Yang menjadi perhatian Syaitan ini lebih kepada mereka-mereka yang baik amalannya. Syaitan menggoda dari setiap sudut untuk menjadikan mereka ingkar. Sebab itu kita ada melihat berita berkenaan para ustaz, ustazah, imam atau guru agama diberitakan melakukan perkara mungkar. Adalah mungkin bukan kerana iman mereka rapuh, tetapi godaan yang mereka terima lebih besar dari tahap kemampuan mereka. Mereka gagal di situ tetapi mereka tetap tidak pernah berputus asa untuk bertaubat namun mereka tetap menanggung malu dan kehilangan rasa hormat masyarakat.

P/S: Tulisan ini bukanlah dilakukan untuk dijadikan rujukan kerana tulisan ini sekadar pendapat peribadi. Ia tidak boleh dijadikan sandaran atau fakta. Sila rujuk kepada mereka-mereka yang lebih berilmu. Tulisan ini sekadar untuk dijadikan perkongsian daripada pendapat peribadi penulis.

0 Komen: