Sunday, November 4, 2012

Masalah perut buncit

Hampir sebulan tidak bersukan. Biasanya setiap hari Jumaat, ada saja perlawanan futsal dianjurkan oleh rakan-rakan. Aku yang paling kerap membuat tempahan gelanggang di Tonga De Futsal, Sri Kembangan. Namun semenjak bulan puasa lepas selepas aku terlibat dalam kemalangan kecil yang mana menyaksikan kerosakkan total handphone aku, aku tidak lagi melakukan tempahan akibat kehilangan nombor untuk membuat tempahan. 

Tugas itu akhirnya diambil alih oleh rakan serumah aku. Ya, dua bulan dia lakukan untuk sebarang tempahan. Namun sejak bulan oktober, hanya sekali sahaja kami bermain dan selebihnya dihabiskan dengan kesibukan kerja rakan aku tersebut sehingga sampai ke lewat malam. Akibatnya, aku hanya duduk di rumah melayan makan, TV dan FB.

Adakalanya ketiadaan aktiviti riadah merisaukan aku. Aku yang biasanya aktif di padang bola sudah lama tidak turun. Aktiviti futsal sejak akhir-akhir ini pula kelihatan agak hambar. Badan yang kurus ini yang selama ini sihat mula mengendur. Makan yang terlalu banyak tidak disertai dengan sukan menyebabkan metabolisme badan jadi tidak menentu dan sering tidak sihat jika terkena cuaca sejuk.

Apa yang paling mengganggu aku adalah bentuk fizikal yang semakin merunsingkan di bahagian abdomen. Dengan fizikal badan aku yang kurus dengan ketinggian 171cm dan berat 61kg walaupun BMI aku masih di tahap ideal, namun keadaan perut yang semakin mengendur mampu menghantui aku. Atau lebih tepat lagi, masalah perut buncit.

Semasa di kolej dahulu, aku kerap bermain bola keranjang. Pada masa itu, aktiviti petang kami dihabiskan dengan bersukan setiap hari. Aku masih teringat bahawa perut aku dulu cukup solid dengan wujudnya 'sixpack'. Kesan 'sixpact' tersebut masih wujud sehingga hari ini dengan wujudnya sedikit garisan lipatan yang semakin lama semakin pudar akibat perut yang semakin kendur.

Setiap hari aku memeriksa keadaan ini melalui cermin dan semakin aku pandang, semakin aku risau. Sebelum ini, aku sering memastikan bahawa aku tidak akan tidur 4 jam selepas makan. Selain itu tidak berada dalam keadaan baring selepas makan. Baru-baru ini aku mencari alternatif untuk menjaga perut.  Antaranya adalah tidak makan malam. Selepas 5 hari, aku gagal mengelak ia daripada terus berlaku dan aku teruskan makanan seperti biasa. Akibatnya, aku lihat ada bahagian lemak semakin membesar di bahagian tepi perut akibat tidak dibakar dengan aktiviti riadah. Ketika berdiri, bahagian depan perut semakin kelihatan bulat dan ia akan lebih mudah diperhatikan apabila aku mengenakan pakaian yang 'ngam-ngam' badan.

Pada mulanya aku anggap perkara ini tidaklah begitu serius sehinggalah suatu hari tu ada rakan mula menegur aku. Aku rasakan seperti sebuah masalah andai ia samakin senang dilihat. Aku mesti mengubah amalan harian aku andai aku tidak bersukan. Tambahan pula, aku akan mengikuti ekspidisi ke Gunung Kinabalu pada March tahun hadapan. Aku mesti melengkapkan diri secara fizikal dengan baik agar tidak kekok membawa bebanan perut yang buncit berbanding hari ini.

Hari ini, aku mula melakukan senaman perut yang aku pelajari melalui YouTube. Tidaklah sesekali tujuan aku untuk membina badan. Aku hanya mahu membakar kalori berlebihan serta lemak di bahagian perut aku ini agar bentuk perut aku sesuai dengan bentuk tubuh. Maklumlah, aku ni masih belum berumahtangga. Agak menghairankan andai perut aku membusung lebih besar berbanding dengan rakan-rakan yang sudah berumahtangga. Lagipun bahagian abdomen yang tidak dijaga dengan baik akan membantutkan pergerakan semasa melakukan aktiviti riadah. Seseorang akan mudah penat dan pergerakkan lebih lambat berbanding semasa sebelum buncit.

Aku jadikan video di bawah ini sebagai latihan membentuk perut dan bagi rakan-rakan lain yang membaca, mari kita berkongsi latihan ini.

Antara langkah-langkah yang disenaraikan melalui video ini adalah seperti:
  1. 1. Leg Lifts
  2. 2. Flutter Kicks
  3. 3. Scissor Kicks
  4. 4. Iron Cross
  5. 5. The Plank
  6. 6. Reverse Crunch (with kick)
  7. 7. 30 Push-up 
Langkah 1 hingga 6 perlu dilakukan selama seminit setiap satu. Kini aku sedang berusaha untuk membakar lemak di bahagian tersebut, insyaAllah akan aku teruskan setiap hari. Waktu yang paling sesuai untuk melakukannya adalah selepas balik dari kerja sebelum menunaikan solat Maghrib, serta selepas solat Subuh sebelum keluar untuk berkerja.

Semoga isian kali ini membantu rakan-rakan yang membaca untuk kita sama-sama mengamalkan gaya hidup sihat dalam menjaga fizikal badan. Jika kita beriadah, jangan risau tentang kuat makan. InsyaAllah, badan juga susah dapat penyakit.

0 Komen: