Saturday, October 27, 2012

Putih itu ukuran cantik...???

"Sesungguhnya Allah tidak memandang pada rupa paras kamu dan warna kulit kamu, akan tetapi Allah memandang pada hati kamu dan amalan-amalan kamu." - Muhammad S.A.W
Aku perolehi hadis di atas melalui carian di internet. Hadis ini biasa kita dengar dan kalau tak silap aku, pernah aku gunakan dahulu semasa mengikuti Pertandingan Syarahan Agama Peringkat Sekolah-sekolah Daerah Tawau. Sebab itu aku cuba menaip bait-bait sebutannya sebagaimana yang aku ingat. Aku membuat carian melalui internet memang berniat untuk dijadikan isian dalam blog ini hanya untuk memperoleh maklumat tentang siapa periwayatnya samada ia hadis sahih ataupun hadis daif. Memandangkan aku gagal memperoleh tentang periwayatnya, aku harap ada diantara sesiapa yang singgah ke blog ini memperbetulkan aku.

Best juga sebenarnya bila mempelajari seni editing. Seni ini aku pelajari seorang diri selepas diperkenalkan oleh rakan-rakan kolej dahulu. Selebihnya aku gunakan internet untuk menambah kecekapan. Maklumlah tidak berkesempatan mempelajari kursus seni grafik. Aku boleh buat muka aku jadi seperti Joker, Avatar, Hulk, Orang Minyak, wajah pucat Vampire, Hell Boy, Shrek, Zombie, macam make-up Opera Cina dan macam-macam lagilah. Seronok! Adakalanya aku lakukan semalaman untuk menyiapkan projek aku.

Eh, kembali kepada tajuk Berbeza Warna Kulit. Adakalanya kita ni bila iman tengah lemah, ditambah pula dengan bisikan syaitan yang merendah-rendahkan diri kita, kita kesal dengan anugerah warna kulit yang kita ada. Seperti kita ni orang Melayu yang dilahirkan dengan warna kulit sawo matang, semahu-mahunya kita menjadikan warna kulit kita tu cerah. Pada fikiran kita, warna kulit yang cerah tu cantik. Kadang-kadang kesal gak, kenapalah kulit kita tidak secerah kulit orang-orang Kadazan atau pun kulit-kulit orang Cina? Ada sesetengahnya tu, kulit dah la putih, tapi tak puas lagi. Nak lagi putih! Macam-macam alat pencerah muka digunakan. Tak cukup dengan tu, bubuh bedak kapur di muka sebelum tidur. Itulah ada orang kita lihat, muka putih melepak tapi tangannya gelap daripada kulit tangan kita.

Tak tahulah bagaimana jika dilahirkan dengan kulit yang agak gelap seperti orang-orang afrika agaknya. Mungkin baru terasa nak pasrah sebab terpaksa buat pembedahan sebagaimana Micheal Jackson lakukan dahulu untuk jadi putih melepak. MJ pun melakukannya selepas menghadapi msalah kulit. Tapi mungkin kita ni lakukan untuk suka-suka jadi putih.

Jika kita lihat di barat bagi masyarakat Eropah atau pun di Amerika, bangsa-bangsa Inggeris juga menghadapi maslah yang sama. Mereka juga berjemur di pantai-pantai untuk menggelapkan kulit mereka. Mereka pula tidak mahu kelihatan terlalu putih. Mereka mahu kulit mereka kelihatan kuning-kuning langsat sebagaimana orang-orang asia. Mereka turut tidak puas hati dengan warna kulit putih yang dianugerahkan kepada mereka. Perkara ini jadi mengelirukan kerana setiap manusia itu mempunyai pandangan berbeza tentang warna kulit yang mana sebenarnya yang cantik kerana tidak ada piawaian berkenaan dengan itu. Ia terlalu subjektif bagi setiap orang. Namun mengubah sesuatu yang telah ditentukan oleh Allah itu akan mengukur tahap kesyukuran seseorang individu itu di mata orang lain.

Media juga sering menggambarkan bahawa kulit putih itulah yang cantik. Secara tidak langsung minda kita sedang memberitahu kita bahawa dalam majalah itu benar, dalam iklan-iklan TV itu benar. Bagi yang berkulit tak cukup cerah, maka rasa rendah dirilah mereka. Yang tidak benar bagi kita adalah anugerah yang khas diberikan untuk kita. Bagi kita, kila layak berkulit macam dalam iklan.

Iklan-iklan di TV juga kerap mempromosikan alat-alat atau krim pencerah untuk memberitahu minda kita bahawa berkulit gelap itu tidak cantik. Bila berkulit gelap, mereka menggambarkan wajah suram model-model mereka dengan semangat kerja yang tidak menentu. Malah semasa berkulit gelap, pandangan lelaki kepada seseorang wanita itu ditonjolkan seperti tidak mendapat perhatian. Sehinggalah wajah mereka bertukar putih melepak, barulah jejaka idaman memandangnya. Dah putih, mulalah jual mahal. Tapi kerja nak tip-top. Kalaulah warna biru itu ukuran jadi cantik dalam majalah-majalah, maka kita tidak akan hairan suatu masa nanti syarikat pembuat aksesori wanita mengeluarkan krim menjadi biru untuk melakukan produk mereka.
Sebenarnya, ukuran kecantikan wajah bukanlah diukur melalui warna kulit seseorang. Kecantikan wajah seseorang sebenarnya bergantung kepada tahap kebersihan wajah. Wajah merupakan sebuah aset kita dalam memberikan impak dalam urusan sehari-hari. Jika wajah kita kelihatan kotor, mungkin kita boleh terus dikasifikasi sebagai pengotor. Gelap manakah kita, jika kulit kita bersih dari kesan jerawat serta jeragat, insyaAllah cantiklah kita dari pandangan orang lain. Lihat saja wajah Paula Patton yang membintangi filem Deja Vu. Dia tetap kelihatan cantik walaupun dia tidaklah secerah Era Fazira.

Selain itu, faktor kecantikan juga yang selalu disebut subjektif itu jika dilihat secara umum lebih menjurus kepada faktor anugerah. Anugerah yang mana diberi percuma bukan atas berkat usaha seseorang. Mungkin bagi mereka-mereka yang sudah siap diacu cantik oleh Maha Pencipta, janganlah sesekali berasa sombong kerana kecantikkan yang dimiliki itu percuma harganya. Ia bukanlah kelebihan melainkan sebuah ujian kemegahan. Sebab itu jika wanita cantik itu tidak baik cara hidupnya, kecantikannya menghasilkan rasa benci orang. Namun jika baik susilanya, maka mudah orang menyenanginya. Namun begitu, setiap tindakan mereka akan menjadi perhatian kerana mereka punyai aset yang menjadi tumpuan. Mungkin sebab itu ada dikalangan hamba Allah yang menutup wajah mereka dengan purdah kerana ternyata wajah itu mampu menimbulkan banyak fitnah. 
Kalau kita benar-benar faham erti kecantikan, kita tidak akan lagi terpesona dengan keinginan untuk menjadikan kulit kita putih. Kita akan lebih tertarik untuk membersihkan wajah secara luarannya. Untuk tambahan kemanisan dalam wajah yang cantik itu, dalaman memainkan peranan yang sangat penting. Samada kebaikan hati daripada hasad dengki serta sombong, mahu pun keikhlasan hati dalam ibadah. Faktor ini menjadikan seseorang itu manis dalam kecantikan wajahnya. Sebab itu kalau kita lihat di kaca TV, ada wajah yang cantik tapi mereka tidak sesuai untuk membintangi watak baik kerana kurangnya manis dalam wajah mereka. Adakalanya yang sederhana wajahnya itu menjadi bintang utama kerana kemanisan wajah mereka diperlukan untuk menghidupkan watak-watak baik sebagai heroin.
Oleh, itu, bersyukurlah kerana dalam syukur itu ada terapi dalaman untuk aroma kemanisan wajah. Walaupun kita secara umumnya tidak kelihatan cantik sebagaimana wajah-wajah di majalah, sinar rohani itu akan muncul pada wajah yang hanya mampu dilihat oleh insan-insan yang juga membaca dengan mata hati.

0 Komen: