Thursday, October 18, 2012

Pertama kali 'photo outing'

Pada hari Sabtu lepas merupakan kali pertama bagi aku keluar untuk 'photo outing'. Mungkin ia sebuah pengalaman yang baru bagi aku. Mungkin selama ini aku kerap menjadi jurufoto (walaupun takde la juru mana pon) kepada program-program dalam kelab rekreasi (walaupun xde sape yang lantik) di syarikat tempat aku bekerja. Mungkin pada masa tu aku dalam proses pembelajaran dan teruja mengambil gambar. Gambar aku? Takpe, aku harap pada masa tu kalau orang lain ada dalam kamera aku, adalah aku juga dalam kamera orang lain. Tapi baru aku sedar, orang lain lebih teruja untuk melihat wajah mereka sendiri dalam kamera mereka.

Setelah itu aku memutuskan andai ada apa-apa program yang akan aku sertai pada masa akan datang, aku hanya akan ambil apa-apa gambar yang aku nak untuk menghasilkan sesuatu yang memuaskan diri aku sesuai dengan apa yang patut dihasilkan oleh orang-orang yang berpengalaman dalam fotografi. Aku baru sedar, DSLR ni kena jaga 'shutter'. Servis dia akan terlalu mahal untuk dibazirkan. "Ya, tunggu aku wahai hamba Allah, Gunung Kinabalu."

Berbalik pada 'photo outing'. Sepanjang minggu itu, aku dan dua lagi sahabat baik aku telah merancangnya. Siap berpesan-pesan dan saling mengingatkan untuk membawa segala alatan yang perlu seperti lensa lebar, lensa potret, lensa zoom, speedlight, tripod, remote dan apa saja untuk keperluan itu nanti. Tidak dilupakan adalah untuk mengecas bateri. Ketiga-tiga kami telah bersetuju untuk menjalankan operasi ini. Antara rancangan yang di atur adalah percubaan mengambil gambar pada waktu malam untuk gambar jalan raya yang mana fokus utamanya adalah pergerakan warna lampu kenderaan.
Contoh pergerakan warna lampu kenderaan bergerak.
Tibalah hari yang ditunggu, salah seorang rakan yang diharap menjadi petunjuk jalan untuk destinasi kami pada hari tersebut terpaksa menarik diri akibat masalah yang tidak dapat dielakkan. Tinggalkan kami berdua untuk membuat 'Plan B' yang tak pernah dirancang. Di tanya tentang rancanganku, aku hanya melihat Putrajaya sebagai destinasi.

Sahabat aku terfikir untuk membuat panggilan kepada rakan-rakan lain yang dia tahu turut berminat dalam fotografi. Aku mengikutnya ke rumah rakan yang dihubungi tadi. Tidak jauh dari rumah aku. Sesampai di sana, bertemulah aku dengan tiga orang rakan sahabatku tadi yang juga merupakan rakan kerja sebumbung denganku. Aku tidak menyangka mereka turut meminati bidang ini. 

Setelah berbincang sebentar, ketiga-tiganya bersetuju untuk menurut. Mereka membawa kelengkapan mereka dan kebetulan kami semua menggunakan jenama kamera yang sama dengan pelbagai model. Destinasi kami adalah Ampang Look Out Point (ALOP). 
Sampai di sana, ada di antara kami berlima yang sempat menjamah makan malam dahulu dan selebihnya hanya minum secawan air di kedai makan berdekatan. Kami memcuba kamera rakan-rakan lain yang mempunyai kemampuan yang lebih baik dari apa yang aku ada sepanjang berehat di kedai makan tersebut.

Selesai mengisi perut, kami bertolak ke destinasi yang dipanggil Veranda Ampang Look Out Point kerana ALOP telah ditutup. Di sana, kami semua mula memasang tripod. Memang ramai orang di kawasan tersebut tetapi kerana kami berlima, kami tidak rasa kekok untuk mencuba. Fokus kami adalah KLCC, Menara Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya. Kuala Lumpur memang indah di waktu malam dengan kerlipan cahaya.
Semasa memasang tripod, baru aku sedar aku tidak membawa penyambung antara kamera dan tripod. Teruja memang sudah teruja tetapi masalah begini memang tidak dijangka. Samalah juga ibarat tidak membawa tripod. Akhirnya kami terpaksa berkongsi.

Kami turut berkongsi hasil gambar serta 'detail' gambar yang dihasilkan. Sling bantu membantu untuk menghasilkan sesuatu yang menarik. Apa yang lebih menarik, kami berkongsi ilmu dalam fungsian camera. Alhamdulillah, inilah untungnya membuat sesuatu perkara secara berjemaah. Apa yang aku tidak tahu, aku dapat pelajarinya daripada mereka.

Kami sempat mengambil gambar kenangan berlima di kawasan tersebut sebelum meninggalkannya.

Selepas itu, kami menuju ke Taman Tasik Titiwangsa. Ternyata KL belum lagi tidur dan jalan-raya masih dihuni oleh gerakan kenderaan walaupun selepas tengah malam.

Di Taman Tasik Titiwangsa, orang ramai masih mengunjungi tempat tersebut. Kami tidak melepaskan peluang untuk mencuba gambar pantulan bangunan Istana Budaya melalui tasik. Malang sungguh bagi aku kerana tidak dapat menggunakan tripod aku sendiri. Aku berharap agar peristiwa begini tidak akan berlaku lagi selepas ini.

Setelah terasa mengantuk dan penat, kami terpaksa menghabiskan sesi 'outing' ini sebelum menjelang Subuh. Kerana rasa penat itu, kami terlupa untuk mengabadikan kenangan di Taman Tasik Titiwangsa.

Walaupun demikian, aku berasa cukup puas kerana ia pengalaman pertama yang berjaya aku lalui walaupun ada batasan akibat kesilapan aku sendiri.

Di sini, aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua rakan-rakan yang terlibat. Semoga kita berpeluang melakukan yang lebih baik lagi andai kita diberi masa lagi nanti. InsyaAllah...

0 Komen: