Saturday, October 20, 2012

Bagaimana menyampaikan perasaan

Ada orang yang suka menyembunyikan permasalahannya. Tidak siapa tahu dia bermasalah. Mereka rela bersemubunyi daripada kesibukkan orang lain, menyendiri dan berkurung. Bilik adalah satu-satunya tempat bertapa.

Ada orang yang jenis lari dari masalah. Bila menghadapi masalah, mereka akan melakukan sesuatu benda berbeza seperti kuat makan, shopping mahal-maha, bersosial, melakukan aktiviti lasak yang mungkin hanya dilakukan bila bermasalah. Adakalanya melakukan aktiviti tidak berfaedah. Ia hanyalah dilakukan untuk menenggelamkan masalah dari fikiran.

Ada sebahagiannya yang memilih rakan tertentu untuk diluahkan. Rakan yang dia percaya. Dia sekadar mahu melepaskan rasa hati, tidak mahu menghebahkannya dengan harapan, rakan itu tidak menceritakan kepada yang lain. 

Ada yang menyampaikan luahan hati melalui tulisan. Mereka menulis secara terperinci tentang masalah mereka. Apa yang penting, mereka puas melepaskannya melalui tulisan. Kalau ada yang baca, OK lah. Kalau tidak ada sesiapa yang baca pun tidak mengapa.

Ada juga yang suka mendedahkan masalah. Mereka melepaskannya melalui status-status di laman sosial. Biar orang lain tahu, janji hati puas. Apa sahaja yang terlintas dalam fikiran, segera dipaparkan melalui dinding laman sosial. Dari sekecil-kecil masalah hingga soal masalah dengan pasangan.

Ada yang meluahkan perasan melalui muzik. Muzik menjadi perantara kepada lontaran perasaan mereka. Walaupun mgkin sesuatu muzik itu bukan genre mereka, jika muzik itu sahaja yg mampu menyampikn apa yg terpendam di jiwa, itu lah yang akan di paparkan.

0 Komen: