Thursday, March 15, 2012

Misteri motif pembunuhan Altantuya

Sampai la ni misteri pembunuhan Altantuya masih belum terungkai. Motif sebenar pembunuhan masih menjadi tanda tanya kepada rakyat yang perihatin tentang ketelusan undang2 negara. Mengapa dua pegawai polis yang di arahkan untuk membunuh dan meletupkan jasad model yang cun melecun dari Monggolia tu tidak membantah langsung arahan yang diberikan kepada mereka.

Dan kes ni bertambah misteri bila wajah kedua2 pegawai polis tu hingga kini masih belum didedahkan kepada umum sedangkan dalam kebiasaannya, penjenayah yang dah disabitkan kesalahan akan didedahkan kepada umum. Pelik bila pihak berkuasa menyediakan topeng khas untuk dipakai mereka. Sebelum2 ni wajah2 penjenayah yang dituduh terpaksa menutup muka menggunakan baju atau suratkhabar yang dibagi oleh peguam mereka saja.

Paling mengejutkan bila hakim mendedahkan bahawa pendedahan motif sebenar pembunuhan model cun tu tak relevan dan tak penting dalam kes bunuh ni. Kalau begitu, apakah 2 pegawai polis yang membunuh dan meletupkan jasad model Monggolia tu dibuat secara suka2? Apakah mereka sudah tidak waras lagi?

Keputusan yang dah dibuat oleh hakim tersebut meletakkan sistem perundangan negara dalam keadaan yang pelik. Seluruh dunia memerhatikan Malaysia. Keadaan ni jugak telah memberi impak yang besar bukan sahaja dari perspektif sosio-politik hak asasi manusia tetapi juga dari dimensi sosio-ekonomi serta dimensi kehakiman negara.

Rakyat tertanya2 apa sebenarnya yang berlaku hingga pembunuhan kejam macam tu dilakukan oleh orang yang sepatutnya menegakkan undang2. Paling pelik bila pembunuhan dilakukan tanpa motif terhadap wanita yang lemah dan tak mampu untuk melawan sedangkan mereka tidak mempunyai sebarang hubungan dengan mangsa.

Sebenarnya motif pembunuhan tu ada. Tapi pihak perundangan negara terpaksa memanipulasi motif tersebut kerana ianya bersangkutan dengan individu2 VVIP. Untuk cover up VVIP dari disabitkan dengan kes yang boleh menenggelamkan terus karier politik VVIP tersebut dan mengheret sekali parti yang diwakili nya.

Dengan keputusan kes Altantuya ni, kredibiliti pemimpin, parti-parti politik dan sistem kerajaan telah musnah sama sekali. Nama negara dari segi perundangan di pandang sinis dimata dunia. Hanya dengan menukar kerajaan sahaja yang mampu untuk mengembalikan kredibiliti perundangan negara dan dunia jugak berminat untuk melihat perkara itu berlaku. Hanya masa dan ketika nya sahaja yang ditunggu oleh rakyat untuk mengubah sistem yang dah rosak dari era zaman Tun Madey lagi. Dan Tun Madey jugak la orang yang perlu dipersalahkan atas kerosakan sistem yang dah berlaku di Malaysia ni.


(Sumber: http://kopitarikkaw.blogspot.com/)

P/S: Masih berkisar tentang novel. Sila baca novel karya Ramlee Awang Murshid, fiksyen 302.

0 Komen: