Friday, December 16, 2011

Berkenaan dengan isu 'Hudud'

Apabila berbicara berkenaan dengan Hudud, penulis tidak mampu menyatakannya secara umum atau menghuraikannya secara terpeinci kerana penulis bukanlah seorang ahli dalam bab-bab keagamaan. Penulis tidak akan menggunakan pendapat sendiri mengenai perkara ini kerana penulis khuatir pembaca akan mendapat tafsiran yang kurang tepat. Walau bagaimanapun, penulis berpendapat bahawa Hudud itu adalah Hukum daripada Allah untuk manusia melaksanakannya.

Sejak akhir-akhir ini isu Hudud kembali berkumandang dan diutarakan dengan cara yang baru. Kali ini menggunakan kaedah muat naik video melalui laman YouTube melalui lakonan sembang-sembang setempat yang digarap dan dilakukan dengan kaedah seperti drama pendek. Ada video yang disampaikan dengan menembak tepat ke arah pihak lain dan ada video yang disampaikan dengan penyampaian secara halus.

Kali ini Zaman Berzaman ingin berkongsi dengan anda dua video berkenaan dengan Hudud yang penulis ambil melalui laman YouTube.


Setakat entry ini ditulis, video di atas telah mendapat 162 yang 'like' manakala yang dislike adalah sebanyak 8794.

Video di bawah ini pula penulis percaya bahawa ia merupakan reaksi balas terhadap video di atas. Walaupun tidak menyerang secara langsung, namun setiap persoalan daripada video di atas dipatahkan dengan cara yang halus dan memikat hati sesuai dengan suasana beragama. Ia lebih berbentuk memberikan informasi selain sedikit sindiran.


Setakat entry ini ditulis, video di atas telah mendapat 7646 yang 'like' manakala yang dislike adalah sebanyak 48.


Daripada statistik kedua-dua video di atas, pembaca sudah tentu dapat menilai apa persepsi masyarakat Malaysia atau pengunjung-pengunjung kedua-dua video tersebut terhadap hasil kerja yang mereka lakukan serta kita dapat menyimpulkan bagaimana penerimaan majoriti masyarakat terhadap isu yang dibangkitkan.

Kita sedar, pengguna internet dan pengunjung Youtube terdiri masyarakat yang menggunakan teknologi maklumat yang mana terdiri daripada golongan muda, berpelajaran serta masyarakat bandar. Kita juga sedar bahawa kedua-dua video tersebut dilakukan adalah untuk menyampaikan maklumat serta memberikan panduan. Namun samada masyarakat menerima cara sedemikian dengan baik atau tidak, ia dapat di rumuskan melalui bilangan yang menggemarinya dan menolaknya. Itulah sebenarnya suara rakyat generasi ini.

0 Komen: