Tuesday, April 5, 2011

IRIS Corporation teroka hartanah di Senegal

Oleh Ahmad Farizal Hajat
ahmadfarizal@bharian.com.my
2011/04/06


Sertai projek kediaman, komersial bernilai RM800 juta


IRIS Corporation Bhd, yang sinonim dengan kegiatan berasaskan sistem teknologi maklumat serta kad pintar, mengembangkan perniagaannya dengan meneroka sektor hartanah di luar negara menerusi projek perumahan rakyat di Senegal.

Syarikat itu menerusi anak syarikat milik penuhnya, Iris Land Sdn Bhd kelmarin memeterai perjanjian usaha sama dengan syarikat Senegal, Caisse Des Depots Consignations (CDC) bagi membangunkan sebuah projek kediaman dan komersial di republik itu bernilai RM800 juta.

Projek yang akan dimajukan di tapak seluas 150 hektar di Sangalkam, iaitu di bahagian timur bandar Rufisque itu akan membantu penduduk berpendapatan kecil serta kemampuan berhutang yang terhad dapat memiliki kediaman pada harga mampu milik.

Pengarah Urusan IRIS, Datuk Tan Say Jim, berkata projek pembangunan yang akan dilaksanakan menerusi syarikat usaha sama antara Iris Land dan CDC itu, menyasar membina sehingga 5,000 unit kediaman dalam tempoh lima tahun.

Katanya, tujuan pembinaan unit kediaman dan komersial di Sangalkam itu adalah untuk meningkatkan lagi jumlah penduduk selain memodenkan kawasan berkenaan.

“Saiz projek berserta penggunaan teknologi pembangunan terkini dijangka membantu mengurangkan kos pembinaan dan pembangunannya secara drastik, selain turut membantu mewujudkan peluang pekerjaan kepada penduduk setempat,” katanya menerusi kenyataan di Kuala Lumpur, semalam.

Beliau berkata, penerokaan kumpulan dalam pasaran hartanah di Senegal itu menunjukkan komitmen IRIS membantu kerajaan negara itu menyediakan pilihan kediaman mampu milik kepada rakyatnya.

“Projek pembangunan kediaman itu amat bersesuaian untuk keluarga yang memiliki anak ramai.

“Ia juga menawarkan harga mampu milik kepada kumpulan keluarga berpendapatan kecil dan yang amat memerlukan bantuan bagi membeli rumah,” katanya.

Say Jim berkata, bagi melengkapkan lagi pembangunan projek itu, pihaknya akan membina segala kemudahan diperlukan bagi kawasan perumahan merangkumi pusat perniagaan, masjid, sekolah, pasar, taman permainan dan lain-lain.

Beliau berkata, kos bagi pembangunan projek itu akan dibiayai menerusi dana yang dijana daripada pembiayaan oleh syarikat usaha sama.

Iris Land akan menguasai 49 peratus ekuiti dalam syarikat usaha sama itu, manakala bakinya oleh CDC.

IRIS yang ditubuhkan pada 1994 dan disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia ketika ini terbabit dalam perniagaan merangkumi pembangunan teknologi maklumat seperti pasport elektronik dan kad pengenalan pintar tanpa sentuh dibangunkan menerusi anak syarikat milik penuhnya, IRIS Information Technology Systems Sdn Bhd.

Ia turut terbabit dalam aktiviti perniagaan sistem pembinaan perindustrian, tenaga diperbaharui, sekuriti makanan dan penjagaan alam sekitar.


(Sumber: http://www.bharian.com.my/)

3 Komen:

h3llbutt said...
This comment has been removed by the author.
h3llbutt said...

still NO vit"B+i" given mah....wuakakakaka:P

Anonymous said...

What is that "B+i"???