Wednesday, April 6, 2011

Blog 'The Gunners Malaysia'

Pada tarikh 5 Mac 2011, hari Sabtu, aku telah membuat satu lagi blog baru yang bernama 'The Gunners Malaysia'. 

Blog 'The Gunners Malaysia' ini adalah sebuah blog yang memaparkan berita-berita berkaitan dengan kelab liga Inggeris iaitu Kelab Bolasepak Arsenal yang mana melibatkan berita perpindahan, kecederaan, petikan temuramah pengurus dan pemain, berita terkini pasukan tersebut serta informasi-informasi terbaru berkaitan skuad Arsenal. Selain itu terdapat juga beberapa berita sukan bolasepak tanah air serta pemain-pemain Malaysia yang berhijrah ke luar negara.

Aku membuat blog tersebut kerana merasakan bahawa tidak banyak blog-blog kelab bolasepak Arsenal ini ditulis di dalam bahasa Melayu. Kebanyakkan blog-blog yang sentiasa dikemaskini adalah sumber dari luar yang menggunakan bahasa Inggeris. Oleh itu, dengan kemudahan yang sedia ada, aku mengambil inisiatif tersebut untuk merujuk kepada sumber-sumber luar dan aku terjemahkan ke dalam bahasa kebangsaan kita. Selain itu, aku turut memasukkan informasi-informasi lain dari akhbar-akhbar tempatan untuk dimuatkan ke dalam blog tersebut sebagai tambahan dengan apa yang sedia ada. Secara tidak langsung, aku jadikan blog tersebut sebagai sumber alternatif kepada peminat-peminat skuad The Gunners untuk memperoleh maklumat terkini dan turut membantu mengembangkan berita-berita lain dalam dunia bolasepak.

Sejak bulan Mac lepas, aku sibuk dalam mengisi kemasukan-kemasukan baru. Sehingga semasa entry ini ditulis, blog tersebut telah mempunyai bilangan kemasukkan sebanyak 85 entry. Selain itu aku turut menggunakan blog tersebut untuk mempelajari bagaimana membuat template blog. Blog 'The Gunners Malaysia' ini merupakan blog kedua yang aku reka sendiri templatenya tanpa menggunakan template yang sedia ada. Template pertama yang aku buat sendiri merupakan sebuah template penjualan barangan dan pakaian kanak-kanak kepada seseorang yang boleh aku katakan sebagai pelanggan kepada kemahiran terbaru aku ini. Bak kata orang puteh, practice make perfect. Bagi rakan-rakan yang pernah mengikuti blog ini, anda dapat melihat perubahan template kepada blog Zaman Berzaman ini, berbeza berbanding sebelumnya. Aku telah mengaplikasikan pembelajaran tersebut ke dalam blog ini. Walaupun mungkin hanya 30% siap, namun template blog ini akan terus diperbaiki.

Kepada rakan-rakan yang menjadi peminat kepada skuad The Gunners, anda boleh melayari blog baru ini di  alamat http://thegunnersmalaysia.blogspot.com/ untuk melihat perkembangan terbaru mereka. Kepada peminat-peminat bolasepak, aku akan cuba mempelbagaikan isi kandingannya agar anda boleh mendapat info-info lain dengan maklumat terbaru.

0 Komen: