Tuesday, December 7, 2010

Nasyid @ IRIS



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Eceh! Mentang-mentang thread kali ni bertajuk nasyid, baru nak mulakan thread dengan salam. Hmmm. Asyik sibuk dengan persiapan untuk IRIS Retro Nite (Dinner and Dance) 2010, tak sempat untuk aku update apa-apa thread untuk Bulan Kesenian Islam IRIS. Memandangkan hari ini merupakan hari pertama dalam kalendar Islam (1 Muharam 1432H), jom kita imbas kembali detik-detik kemeriahan pertandingan nasyid IRIS sempena Bulan Kesenian Islam IRIS yang lepas. Aku takkan lupakan kemeriahannya kerana ada kenangan manis bagi setiap peserta sepanjang pertandingan tersebut. Saat-saat manis beginilah perlu aku abadikan dan kongsi dengan para pembaca.

Seperti biasa, aku ditugaskan untuk menjadi fotografer. Walaupun bukan salah seorang daripada ahli Badan Kebajikan Islam, namun begitu aku amat bersyukur kerana dijemput untuk memainkan peranan dalam program mereka. Terima kasih kepada Badan Kebajikan Islam IRIS kerana melibatkan aku dalam usaha mereka untuk meneruskan syiar Islam di IRIS terutama dalam penyediaan poster dan fotografer.

Kali ini Faizul memberikan cameranya untuk kegunaan majlis. Cameranya yang lengkap dengan speedlight memudahkan kerja aku untuk menangkap gambar dengan baik. Camera aku pula aku serahkan kepada Nurrul untuk tujuan rakaman video.

Majlis berjalan lancar dengan sambutan penonton yang cukup memberangsangkan. Semua kerusi dipenuhkan dengan kehadiran penonton. Malah ada yang sanggup duduk di bahagian lantai dan berdiri di tepi auditorium. Tak kurang juga yang memenuhkan bahagian atas auditorium.

Juri professional kali ini merupakan salah seorang komposer terkenal di tanah air kita iaitu S. Atan. Dia turut ditemani oleh En. Kamal Basha sebagai pembantu yang mewakili juri daripada IRIS. Untuk pertandingan kali ini juga, pihak BKIT turut mengambil penyelaras sistem PA dari luar untuk kawalan bunyi. Fiza pula bertindak sebagai pengerusi majlis pada majlis gilang-gemilang tersebut.


Selepas sesi saringan, hanya 5 kumpulam sahaja yang layak untuk ke peringkat akhir. Setiap peserta kumpulan diberikan selama 8 minit untuk persembahan. Penilaian berdasarkan keharmonian nyanyian, pakaian persembahan, penjagaan tempo, kemampuan ahli menyanyikan lagu dan beberapa kriteria lain.

Mari kita lihat wajah-wajah para peserta sebelum dan selepas mereka melakukan persembahan.

Sebelum
Selepas



SebelumSelepas

SebelumSelepas

SebelumSelepas

SebelumSelepas

Walaupun diperingkat akhir ini hanya ada 5 peserta berkumpulan, kemeriahan dan kegemilangannya tetap dirasai. Penonton seolah-olah amat menanti-nantikan kemunculannya. Pemilihan 5 kumpulan diperingkat akhir ini dapat menjimatkan masa yang singkat itu dengan lebih bermakna.

Di bawah ini, aku sertakan beberapa gambar sepanjang berlangsungnya pertandingan nasyid IRIS ini. Jom lihat aksi-aksi para hadirin serta para AJK yang terlibat.






============================

Kumpulan Fitrah Al-Mahabbah adalah kumpulan nasyid yang mewakili jabatan CCP. Mereka mempersembahkan dua lagu secara medley yang diedit halus oleh Ike. Lagu lagu tersebut adalah 'Solatullah' dan 'Pergi Tak Kembali'. Ike merupakan satu-satunya penyanyi lelaki dalam kumpulan Fitrah Al-Mahabbah dan merupakan penyanyi solo dalam kumpulan tersebut.



Kumpulan Teman Sejati merupakan kumpulan yang lahir dari jabatan CP. Kumpulan ini juga mempunyai penyanyi solo iaitu Amad yang merupakan satu-satunya penyanyi lelaki yang mewakili kumpulan ini. Di peringkat saringan, kumpulan ini mempunyai masalah dari segi CD muzik yang mana gagal untuk di minus onekan. Alhamdulillah semasa di peringkat akhir, mereka berjaya mendapatkan minus one untuk lagu mereka iatu 'Fatamorgana'.





Kumpulan Putih merupakan satu-satunya kumpulan yang dianggotai oleh kesemua penyanyi lelaki dan turut menjadi satu-satunya kumpulan yang tidak menggunakan muzik audio. Mereka menggunakan instrument sendiri iaitu kompang sebagai muzik iringan mereka. Kumpulan Putih membawa medley lagu-lagu Raihan seperti 'Sesungguhnya', 'Syukur' dan beberapa lagi lagu lain.



Kumpulan An-Nur merupakah wakil terakhir dari CCP. Terdiri daripada kesemua anggota wanita, mereka membawakan lagu yang dipopularkan oleh Hijjaz bertajuk 'Kekasih Allah'. Mereka mempunyai seorang vocal solo yang bersuara lunak. Memandangkan key lagu asal merupakan key untuk lagu lelaki semasa minus one lagu ini diputarkan, vocalist solo mereka terpaksa menggunakan key yang sama tanpa menaikkan key tersebut kepada key yang sesuai dengan kemampuan vocalnya. Namun begitu, kemampuannya mengawal suara rendahnya tetap mengagumkan.




Susunan gambar kumpulan-kumpulan bertanding mengikut tempat.



Kita mengharapkan agar program-program begini akan terus dikekalkan untuk menguatkan syiar Islam dalam diri setiap staf IRIS. Terima kasih kepada Badan Kebajikan IRIS Technologies kerana sanggup menghabiskan masa dan penat lelah untuk menganjurkan pertandingan nasyid ini dengan jayanya. Terima kasih juga kerana menganjurkan program-program lain sepanjang Bulan Kesenian Islam dengan melibatkan ramai staf dari setiap jabatan seperti program ceramah agama, melukis poster, kuiz agama dan sebagainya. Aku mendoakan akan BKIT dan semua yang terlibat dalam menjayakan Bulan Kesenian Islam ini akan terus maju jaya.

Badan Kebajikan IRIS Technologies (BKIT)



0 Komen: