Thursday, November 25, 2010

D'Boys - Sesi Latihan Part 3


Antara beberapa minggu terakhir sebelum persembahan bermula, cuti Deepavali dan Hari Raya Korban memperlahankan sesi latihan. Ramai antara kami yang bercuti panjang ke kampung halaman. Berita baik bagi kami, lagu IRIS gubahan Azim diterima. Berita buruknya, lagu itu mungkin akan berkumandang pada persembahan pertama. Kami semua agak kecewa kerana alunan melodi lagu ini akan menghancurkan mood retro yang sepatutnya diteruskan sepanjang dinner. Andai ia diletakkan pada persembahan terakhir, ia agak bersesuaian sebagai menandakan tamatnya malam Retro itu. Walau apapun keputusan mereka, segalanya bakal ditentukan selepas sesi rehearsal nanti.

Lagu 'Twist and Shout' digugurkan dan diganti dengan lagu 'I wanna Hold Your Hand'. Lagu bersama Azza, 'Malam Pesta Muda Mudi' akan didendangkan bersama para penari pada sesi rehearsal nanti. Gabungan kali pertama antara band dan dancer. Lagu 'That Thing You Do' dikekalkan.

Azza sudi bersama kami untuk kesemua lagu sebagai back-up singer bersama Syam. Sesuatu yang aku rasakan sebagai satu pernghormatan darinya kepada kami. Perancangan seterusnya adalah untuk pemilihan kostum dan kami memilih untuk bersama-sama melihat kostum di Adacadabra, Kinrara. Masa yang dijanjikan adalah pada hari Selasa sebelum Hari Raya Korban semasa waktu rehat. Andai apa yang dicari tidak kami temukan, sesi mencari kostum akan kami lakukan pada hari Ahad hujung minggu tersebut bersama Azza yang akan kembali dari kampung selepas sambutan Hari Raya.

* * * * * *

Menjelang hari Selasa sehari sebelum Hari Raya Korban, aku menghantar SMS kepada rakan-rakan untuk bertemu di Kinrara. Sejurus selepas itu, Fattah membuat panggilan.

"So macamana Fattah? Jadi tak?" tanyaku selepas mendengar suara Fattah di corong telefon.

"Entah, aku tunggu kat gate tapi tak ada seorang pun kat sini." jawab Fattah.

"Aku ada hantar SMS kat Azhar tapi tak balas pun."

"Kau tahu tak pagi tadi Azhar kemalangan? Kaki patah." Katanya dengan nada serius.

"Ye ker? Tak apa, nanti aku confirmkan balik pada yang lain-lain. Nanti aku bagitahu kau semula." Kataku selamba kerana tidak percaya dia bercakap benar.

Mendengar kata-kata Fatah yang agak tidak jelas melalui talian telefon, aku anggap Fattah bergurau. Mungkin Azhar tak datang kerja. Aku cuba hubungi Syam dan Ike. Azim pula bercuti untuk membawa anaknya ke klinik.

Selepas itu mereka sepakat untuk bergerak ke Kinrara. Aku pula menerima panggilan telefon dari Azhar yang mengesahkan bahawa memang benar dia kemalangan semasa hendak pergi bekerja pada pagi itu. Hati aku mula gundah. Walaupun dalam fikiran aku Azim boleh membantu untuk mengambil-alih tugas Azhar, namun kehilangan Azhar sebagai pemain drum asal sangat menduka-citakan. Aku pula akan menggalas tugas berat sebagai pemain gitar rhythm secara berseorangan yang sebelum ini dibantu oleh Azim yang lebih cekap sentuhannya. Empat minggu sesi latihan, hanya Azhar menggalas tugas sebagai pemain drum. Minggu depannya adalah minggu rehearsal dan minggu terakhir sebelum malam dinner. Azim pasti terpaksa bekerja keras untuk cover balik kesemua lagu yang kami latih selama 4 minggu sebelum ini. Ike pula terpaksa menghafal satu lagi lagu yang dia tidak pernah nyanyikan yang sepatutnya dibawa oleh Azim.

"Sempat lagi ni kalau nak tarik diri." kata Azim kepada Azhar semasa Azhar menghubunginya untuk memberitahu keadaannya.

Berpegang kepada kata-kata 'life must go on', kami terus bergerak untuk memilih kostum tanpa kelibat yang lain. Di Adacadabra, kami melihat satu persatu katalog yang ada. Terlihat satu katalog yang menampilkan kostum ala-ala Beattles. Menurut salah seorang gadis yang bekerja di situ yang bernama Reen, ada empat helai baju yang ada. Fattah menjangkakan bahawa saiz ukuran badannya pasti tidak ada. Reen bercakap seperti orang Sabah. Aku pula ingin bertanya dan hendak memberitahu bahawa aku juga berasal dari Sabah. Melihat Reen agak sibuk mencari baju tersebut, aku batalkan niat aku.


Aku, Ike dan Syam mencuba pakaian yang di bawa dari stor. Ada beberapa pakaian yang terlalu senteng lengannya dan memerlukan pengubahsuaian. Reen memberitahu bahawa semua pakaian boleh diubahsuai mengikut bentuk badan kita. Pakaian untuk Fattah tidak ada yang mengikut ukurannya dan kata Reen, dia boleh membuat baju baru yang lain khas untuk ukuran Fattah. Ini merupakan satu berita baik buat kami semua. Untuk ukuran Azim dan Azhar, kami beritahu bahawa mereka akan menyusul kemudian.

Aku terkejut apabila Reen menyebut nama aku. Katanya kakaknya merupakan rakan sekolah aku semasa di sekolah rendah. Dia pula bersekolah di sekolah perempuan yang betul-betul berjiran dengan sekolah aku. Yang menambah kejutan aku adalah bagaimana dia boleh mengecam aku dengan tepat sedangkan zaman sekolah rendah aku telah berlalu jauh dan dia hanya adik kepada rakan sekolah aku. Baru aku tahu dunia ni begitu kecil. Sejak masa itu, Fattah, Syam dan Ike asyik menyebut nama aku dengan sebutan Dino.

Gembira rasanya apabila masalah kostum telah selesai. Bolehlah kami tumpukan perhatian kepada persembahan sahaja selepas ini kerana masalah ketiadaan Azhar pasti mencemaskan rakan-rakan lain.



* * * * * *

Semasa sambutan pada Hari Raya Korban, aku datang melawat Azhar yang sakit. Turut datang melawat adalah Odeng, NF Lai, Farouk dan Taufik. Sambil membawa sedikit buah tangan, kami di layan dengan begitu mesra oleh keluarga Azhar terutama abang iparnya. Kami dihidang dengan sedikit kuih dan air oren. Azhar turut menunjukkan x-ray jari kakinya yang patah selepas kemalangan sehari sebelum Hari Raya tersebut sambil menceritakan detik-detik kemalangan yang berlaku bersama isterinya.

Walaupun menderita selepas terpaksa berjalan dengan tongkat, Azhar masih boleh bergurau-senda bersama kami. Bibirnya tetap menguntum senyuman dan gelak ketawa. Tidak habis di situ, kami terus dihidangkan kopi panas dan menanti tempahan pizza dari abang iparnya untuk jamuan hari besar itu. Aku terus menyembunyikan kekecewaanku apabila mendengar bahawa doktor menasihatinya untuk berehat panjang. Katanya, Azim pasti akan meneruskan perjuangan dan dia percaya Azim mampu mengambil-alih tugas tersebut. Jika dia tahu, aku sangat berharap dia ada di sana walaupun Azim mampu memikul tugas yang selama ini dilakukannya.


* * * * * *

Pada hari Jumaat pada minggu tersebut, Azim memberitahu bahawa dia mahukan satu latihan di luar jadual sebelum Isnin nanti. Dia begitu serius mahu berlatih kerana khuatir tidak sempat mengusai keempat-empat buah lagu. Malangnya baki wang latihan ada bersama Azhar yang balik ke Melaka dan itu pun cuma untuk sejam latihan sahaja lagi kerana banyak telah kami habiskan untuk latihan-latihan selama dua jam termasuk sesi rakaman bersama Faizul dan sesi latihan mengayakan badan. Jika boleh menggunakan wang sendiri pun, Fattah sebagai pemain bass tidak ada kerana masih berada di kampung. Aku turut merasa kekhuatiran Azim dan ternyata kami belum bersedia untuk menerima kenyataan bahawa kami kehilangan Azhar dalam band ini.

Pada hari pertama di minggu terakhir, Kak Ida bertemu aku dan Ike di kantin. Melihat perkembangan band ini melalui laman web Facebook, Kak Ida turut merasa khuatir akan kehilangan Azhar di saat-saat akhir. Dia turut merasa simpati pada nasib Azhar dan aku memberi keyakinan kepada Kak Ida bahawa semuanya dalam kawalan dan menceritakan bahawa Azim juga cekap bermain drum. Walaupun hanya pada malam nanti merupakan kali pertama Azim akan beralih daripada pemain gitar kepada pemain drum, aku memberikan keyakinan yang tinggi kepada Kak Ida bahawa Azim mampu melakukannya dengan baik. Kali ini Kak Ida mahu bersama kami untuk melihat perkembangan tersebut.

Pada sesi latihan berikutnya di sebelah malam, kami mula menggunakan khidmat Azim sebagai pemain drum. Azim yang mahir bermain drum ternyata cepat mengusai keempat-empat lagu namun dia perlukan banyak latihan untuk menjaga tempo dan finnishing setiap lagu. Faizul terus bersama kami untuk melihat perkembangan. Kak Ida turut datang kerana begitu khuatir. Kak Ida dan Faizul terus menguatkan semangat kami. Untuk lagu-lagu seperti 'Malam Pesta Muda Mudi', 'I Wanna Hold Your Hand' dan 'That Thing You Do', tidak menjadi masalah besar kepada kami semua. Yang menjadi masalah pada malam itu adalah lagu 'IRIS Di Hati'. Kami mencuba banyak cara namun gagal termasuk menjadikan Azim yang bermain drum sebagai penyanyi. Kata Azim, amat sukar baginya untuk menyanyi sambil memukul drum. Ike pula masih tidak mengusai melodinya. Aku dan Fattah turut dicuba untuk menjadi penyanyi namun masih gagal. Aku tidak mampu untuk mencapai not tinggi manakala suara Fattah agak kasar untuk lagu sedemikian. Hingga ada pendapat yang mahu menjadikan Azza sebagai penyanyi lagu itu namun tidak manjadi.

Akhirnya, Ike bersedia untuk menghafal dan cuba mendalami melodinya. Pada masa itu, Ike di ajar menjelaskan sebutan lagu yang mana Faizul, Kak Ida dan Azim menjadi guru vokalnya.

Keesokkan harinya, Kak Ida menghantar email kepadaku dengan menambah 4 baris lagu tersebut dalam bahasa Inggeris di bahagian korus atas permintaan Dato' Tan kerana liriknya terlalu pendek. Sekali lagi Ike dan Azza di ajar latihan vocal dengan bergurukan Faizul, Kak Ida dan Azim. Kali ini ke Penthouse dengan latihan versi karaoke. Ahli-ahli lain tidak turut serta. Tambahan turut dilakukan dibahagian plucking gitar untuk bahagian aku nanti. Persediaan ini adalah untuk rehearsal pada hari Rabu, iaitu keesokkan harinya. Aku pula sibuk dalam mengurus tempahan kostum yang telah siap di ukur yang mana kami diminta untuk memakainya pada hari rehearsal. Ini bermakna, kami akan mengambil pakaian kami lebih awal dari masa yang ditetapkan. Dato' Tan dijangka tidak Hadir atas urusan kerja luar, tapi yang pasti semua ahli pengurusan malam dinner tersebut akan hadir melihat perkembangan kami. Tidak timbul rasa gementar untuk menunggu hari esok namun kami masih ada satu sesi lagi selepas rehearsal esok untuk memperbetulkan mana-mana yang silap pada sesi tersebut.

0 Komen: