Wednesday, March 3, 2010

Pembentangan dan taklimat perkhelahan

Pada pukul 12.00pm, bermulalah pembentangan kumpulan untuk perkhelahan pada Sabtu ini di Bukit Cerakah. Selepas taklimat yang diberikan pada minggu lepas, setiap kumpulan akan membentangkan mengenai nama kumpulan, bendera dan 'War Cry'. Bermacam-macam ragam para peserta dapat dilihat melalui pembentangan hari ini tak kira sama ada datang daripada kumpulan yang membentang, mahupun yang datang dari para peserta yang duduk di kerusi penonton.

Mari kita lihat gambaran di auditorium tengahari tadi.

Kumpulan The Sun (Kuning)
Pembentang pertama adalah dari kumpulan 'The Sun'. Kalau dilihat daripada bendera mereka, di tengah-tengah gambar matahari itu sebenarnya terdapat beberapa perkataan. Tapi rasanya, tak seorang pun nampak jelas tulisan itu. Dengan selambanya Nurul pun berkata, "Orang beriman je nampak tulisan kat sini." Selepas tu semua orang di auditorium ketawa. Tiba-tiba ada yang menjawab yang tulisannya dah nampak.

Kenapa pilih The Sun? "Tanpa 'Sun' korang semua tak boleh hidup, kan?" jawab Kak Norwati sepontan sebagai menunjukkan betapa pentingnya dalam kehidupan kita. Sekali lagi penonton ketawa.

Yang buat lebih melucukan, Mawari yang baru sahaja sampai ke auditorium tersebut terkejut melihat hanya 3 orang sahaja yang datang membentangkan hasil kerja mereka. Melihatkan hanya dia seorang sahaja lelaki yang datang, tiba-tiba bertanya, "Mana geng kita?"

Motto: Sun fire. Sun fighter. Go higher!

Kumpulan XLR8 (Biru)
Ini merupakan kumpulan pertama yang membentangkan hasil karya mereka di atas pentas pada hari itu. Encik Kamal sempat memperli, "Kita cukup 10 orang, mana kumpulan-kumpulan yang tak cukup 10 orang tu, bagitaulah!"

Inilah kumpulan yang paling bersemangat dengan pembentangan mereka. Ada penonton bertanya semasa Encik Kamal membuka lipatan bendera mereka sebelum sempat dia menerangkan gambar tersebut, "Itu apa? Mentadak mentadu ke, bukan?" Pada masa tu, semua orang ketawa. Adakah patut gambar salah satu watak dalam animasi Ben10 dikatakan mentadak-mentadu?

Moto: We are great, accelerate!

Raja Rimba (Hijau)
Kumpulan ketiga merupakan kumpulan yang aku anggotai. Semasa baru mengeluarkan 2 patah perkataan, dah ada penonton cakap, 'tak dengarlah!'. Alahai, terpaksalah aku kuatkan suara. Yang tak tahan tu masa buat pembentangan, Faizul dan Kak Ida dah usik aku, 'menggigil'. Maklumlah aku terkenal dengan tabiat menggigil bila berhadapan dengan ramai orang.

Moto: Kuat! Teguh! Semangat!

Kumpulan Red Bomb (Merah)
Kumpulan Red Bomb, satu-satunya kumpulan yang mewarnakan bendera mereka dengan warna merah sepenuhnya. Kata Sattu, "Sorry ya! Kami punya gambar tak siap lagi!" lalu merentangkan kain bendera merah yang kosong di hadapan penonton. Auditorium ketawa lagi melihat bendera kosong itu yang menurut Encik Shah, "kalau nama pun Bomb, kalau meletup tak nampak apa-apalah."

Masa nak buat 'War Cry', mereka berdiri seperti nak menyanyikan lagu nasyid. Sempat lagi penonton mengusik mereka dengan lagu 'Alhamdulillah'.

Moto: Beware and be Prepare.

Kumpulan Pirate Attack (Hitam)
Mereka adalah kumpulan pembentang terakhir. Sebelum menaiki pentas, mereka sudah mula menggunakan 'War Cry' mereka - ATTACK! Dengan logo tengkorak mereka, menggambarkan mereka seperti lanun. Macam nak merompak kapal pedagang di lautan, kan?

Moto: Attack

=======================================

Semasa memilih warna kumpulan, aku sengaja mengambil warna hijau kerana warna hijau itu melambangkan ketenangan dan warna rimba. Kebetulan kami berada di kawasan yang adanya tumbuh-tumbuhan dan alam semulajadi.

Aku gunakan harimau sebagai logo untuk menepati ciri-ciri harimau itu sendiri yang terkenal sebagai raja rimba, tangkas dan gagah sesuai dengan nama kumpulan.

Semasa menunjukkan kepada Azmir akan logo ini, Azmir ada tanya soalan. "Kenapa harimau warna hijau?" Ya lah, tentu ramai mushkil kenapa ia begitu? Kebetulan, soalan sama ditanya pada sesi pembentangan. Untuk pengetahuan semua, ia bukan seperti apa yang anda fikirkan. Ini merupakan logo sahaja, tidak berkaitan secara langsung dengan gambaran sebenar kerana ia bukan lukisan potret harimau. Setiap objek mewakili sesuatu dalam satu-satu logo itu.

Bagi peminat-peminat kelab bolasepak, anda tentu prihatin dengan logo-logo haiwan yang terdapat di dalam lambang satu-satu pasukan. Seperti Chelsea dengan lambang singa biru, Olympic Lyon dengan singa berwarna emas dan Spurs dengan ayam jantan biru. Haiwan yang tertera mewakili sesuatu maksud dan warna pula memberi makna yang lain. Ia menggambarkan bahawa satu-satu logo itu boleh diungkapkan dengan pelbagai makna.

Dalam kumpulan Raja Rimba, aku bertuah kerana disertai oleh Kak Ida, Fiza dan Faizul yang terkenal dengan pelbagai idea. Kehadiran Reyazd dan Fida yang spoting juga turut menceriakan sesi latihan. Selain itu, Kak Sabariah, Kak Hasifah, Emirul dan Kamarul yang mungkin dapat dikumpulkan bersama pada hari Jumaat nanti.

Bendera Raja Rimba

2 Komen:

Anonymous said...

huhuhuhu...............nak ikut larr...tak kira nak jugak!!!!!!!

Alfreedino Ahmad said...

terbuka hanya utk member tau...klu bukan member, kne daftar dlu baru boleh pegi...oh ya, sblum mndaftar, kena pastikan anda adalah IRISIAN dulu...kekeke