Tuesday, March 2, 2010

Gelagat si comel.

Hello,Suka tak dengan kucing?

Ada sesetengah orang berpendapat, jika kucing datang ganggu pada masa kita tengah makan, itu satu perkara yang tak elok. Ada pula yang kata, jika kucing suka dekat dengan kita, itu petanda yang kita ni jenis orang yang disenangi. Macam-macam mitos ada pasal kucing ni. Kucing hitam sentiasa dikaitkan dengan haiwan sihir. Kalau kucing langkah jenazah pun, ada cerita seram sebagai tanda tak baik. Hmmm, yang menjadi kepelikkan aku, aku belum pernah lagi menemui kucing jantan yang ada kombinasi warna coklat, putih dan hitam.

Di salah satu kisah Rasulullah, seorang sahabat iaitu Abdurrahman bin Shakhr Al-Azdi yang juga merupakan perawi hadis, mendapat gelaran Abu Hurairah oleh Rasulullah S.A.W. Gelaran Abu Hurairah (bapa kepada anak kucing) diberikan baginda kepadanya kerana kegemaran beliau bermain dengan anak kucing.

Mengikut satu kisah, ada seekor kucing bernama Muizzah. Ketika Rasulullah bangun untuk solat Subuh dan hendak menyarungkan pakaian baginda, baginda dapati Muizzah sedang tidur di salah satu lengan jubah baginda. Kerana tidak sampai hati untuk mengganggu tidur Muizzah, baginda memotong lengan jubah tersebut dan terus membiarkan Muizzah meneruskan tidur. Walau bagaimana pun, ketepatan kisah ini tidaklah begitu jelas kerana ia tidak terdapat dalam sumber Al-Quran mahupun hadis.

Ada orang berpendapat bahawa kucing ini kotor kerana hidup di merata-rata tempat. Suka baring di kawasan berdebu dan khuatir pakaian akan terkena najis jika mendekatinya. Bila berwuduk, mereka takut mendekati si comel ini apatah lagi jika kucing itu suka mencium kita. Mungkin juga ada yang geli.

Dari Abu Qatadah bahwa Rasulullah SAW bersabda tentang kucing, "Sesungguhnya (kucing itu) tidaklah najis karena dia termasuk yang berkeliling di antara kamu." (HR. An-Nasa’i, Abu Daud)

Dari Aisyah RA sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda, "(Kucing) itu tidaklah najis, dia termasuk binatang yang berkeliling di antara kalian”. Dan aku (Aisyah) melihat Rasulullah SAW berwudhu dengan air bekas jilatan kucing’. (HR. Abu Daud).

Ada juga disebutkan bahawa bubur Rasulullah yang disediakan oleh Aisyah di makan oleh kucing dan Rasulullah membiarkannya hingga kucing itu beredar. Kemudian Rasulullah menjamah bubur itu kembali.

Tahu tak anda, di Mekah, 400m dari Masjidilharam terdapat sebuah masjid yang dipanggil sebagai Masjid Kucing?

Sejarah pada zaman Fir'aun juga menunjukkan bahawa kucing sangat dimuliakan. Ia turut menjadi haiwan yang disembah pada zaman itu.

Ramai diantara kita tidak menyukai kucing. Aku bertemu ramai rakan wanita yang terlalu sensitif bila mendekati haiwan comel ini. Mungkin mereka berpendapat bahawa haiwan ini kotor, jijik dan menakutkan. Mungkin semasa mereka masih kecil lagi, ada sejarah hitam terkena gigitan kucing.

Aku??? Hmmm, aku suka semua haiwan. Masa haiwan-haiwan ni kecil, mereka lebih kelihatan comel lagi. Kalau ada pun anak-anak haiwan yang aku tak suka, semestinya ia jentik-jentik. Jadi kat entry kali ni, aku letakkan gambar-gambar anak-anak haiwan yang comel-comel. Jom lah tengok, sejukkan hati kita.

Jom layan....!




























Aik??? Kau pun ada jugak menyelit kat sini...!!!???
o[

4 Komen:

Anonymous said...

gambar paling comel adalah gambar bacary sagna ko tu...hahaha...apa khabar dia sekarang?

Alfreedino Ahmad said...

Sebelum ni aku tengok Bacary Sagna kucing tu ada luka kat bawah telinga dia...geli juga nak layan dia kalau dia menggesel...beberapa hari lepas, aku bg dia makan kepala ikan goreng...luka tu dah takde plak...dia makin sihat dah, kulit dia pun bersih...

Ungku said...

alala... tomey tomey nyer.I like!
Kucing hitam tuh dh ade teman ke?

Alfreedino Ahmad said...

entah aper dah nasib kucing ni...sejak pindah, lalu kat umah lama da x nmpk dah dia...kat umah bru ader plak kucing lain yg selalu check in dan tumpang mkn...bnyk betoi kucing kat dunia ni....