Thursday, March 11, 2010

Diari Eco-Challenge Part 2: Permainan Rakyat

5:oopm - Permainan Rakyat

Semasa melihat senarai aturcara pada waktu taklimat minggu lepas, aku langsung tak terfikir apakah Permainan Rakyat ini sebenarnya. Rakyat kita main permainan macam mana? Yang aku tahu; play station, video game komputer, PSP, futsal atau beberapa permainan yang biasa kita main. Mungkin juga ada permainan yang mana kita kena membuat bulatan dan kenakan salah seorang daripada peserta yang ada untuk didenda menyanyi, menari atau sebagainya.

Sangkaan aku meleset. Menjelang pukul 5.00pm, Faizul meniupkan wisel. Aku rasa Faizul kena pakai baju belang hitam putih, macam pengadil bolasepak era 80-an dengan meniup wisel dan memulakan permainan. Bunyi wisel ini menandakan permainan akan bermula dan semua mesti berkumpul di sebuah padang pasir yang berdekatan dengan surau.

Pada mulanya kami dikumpulan mengikut kumpulan, kemudian Faizul menyuruh untuk kami dipecahkan. Setiap kumpulan mesti diwakili oleh satu sahaja ahli kumpulan. Macam mana tu? Tak mengapa, yang ni kita boleh bincang secara sendiri nanti.

Permainan ini diberikan nama 'Telinga Rosak' atau ada sesetengah orang menggelarkannya 'Radio Rosak'. Walau apa pun panggilannya, ia memang merosakkan kami semua terutama Kak Sabariah.

Cara permainannya, orang pertama akan membaca teks yang diberikan. Selepas itu orang pertama ini akan menyampaikan kepada orang kedua melalui lisan. Begitulah hingga peserta kumpulan berikutnya hinggalah orang terakhir yang mana dia akan menulis kembali apa yang disampaikan oleh orang sebelumnya.

Ramai yang main tipu terutamanya Matnor ITD, hehehe. Kumpulannya disingkirkan kerana cuba menggunakan telefon bimbit untuk menulis teks lisan itu. Selain itu, ada kes lain yang mana ada 3 orang ahli dalam satu perbincangan sedangkan sepatutnya hanya dua orang yang boleh berbincang (seorang menyampaikan dan seorang lagi mendengar butir-butir ucapan).

Dalam kumpulan aku, orang pertama yang membaca teks adalah Kak Hasifah dan Kak Saba menjadi orang kedua. Masa tamat dan Kak Saba pula menceritakan apa yang disampaikan oleh Kak Hasifah tadi kepada Fida. Semasa menunggu masa mereka berdua tamat, aku dah nampak Kak Saba dan Fida ketawa berdekah-dekah. Entah apa yang lucu sangat tu sampai Kak Saba lari tak tahan nak gelak.

Masa tamat! Hah, giliran aku pula. Apa pula cerita yang Fida nak sampaikan pada aku ni? Aku menggaru kepala. Fida dah ketawa sebelum sampai dan aku lihat Kak Saba tak berhenti lagi ketawa.

"Pak Malau pergi rumah Pak Malik jemput kenduri rumah Mak Enon." Fida mula menyampaikan cerita pada aku. Aku yakin sangatlah, masa diorang berdua gelak-gelak tadi, cerita asal ni dah berubah lebih 50%.

"Kau tahu tak, aku tanya Kak Saba siapa jemput siapa? Pak Malau ker Pak Malik?"

"Ha, apa kata Kak Saba?"

"Dia cakap, 'tak kisahlah siapa-siapa pun.'" Waaa, tertekan aku kalau macam ni. Macam mana boleh pula tak kisah tu? Inilah rupanya yang diorang berdekah-dekah ketawa tadi.

"Pak Malik pergi kedai Mak Enon beli kopi, gula, susu, santan..." Fida berhenti. "Aku tanya Kak Saba pastu apa lagi?"

"Apa lagi?" tanya aku.

"Boleh Kak Saba cakap, 'apa-apa jelah asalkan barang kenduri. Sebut je.'" Kali ni aku dengan Fida berdekah-dekah ketawa. Pada masa ni la Kak Hasifah datang pada kami berdua mendengar apa yang Fida sampaikan. Kak Hasifah pun ketawa, Kak Saba pula duduk jauh-jauh.

Masa tamat. Giliran aku sampaikan pada Emirul pula. Memang tak boleh nak serius menyampaikan benda ni. Aku masih terngiang-ngiang bagaimana cerita yang Fida sampaikan pada aku. Alahai Kak Saba, macam ni punya cerita pun ada ka? Memang kelakar gilalah.

Sampai situ je aku ingat. Yang lain aku dengan Fida bahan kat Saba sampai habis permainan ni. Tahu-tahu je, Kak Ida sebagai orang terakhir dalam kumpulan aku dah menulis cerita tu di atas pasir.

Selepas mendengar cerita sebenar, baru aku tahu yang cucu Mak Enon pun terlibat sama dalam cerita ni. Selain itu, ada barang lain seperti kunyit, halia dan bawang yang dibeli oleh Pak Malau. Entahlah, Pak Malau ker Pak Malik? Ada yang lebih melucukan, ada kumpulan lain punyai versi Pak Pandir. Entah bila masa pula Pak Pandir dijemput ke kenduri cucu Mak Enon!

Entah kumpulan mana yang menang, aku dah tak kisah. Kumpulan aku memang menang ketawa dalam permainan Telinga Rosak ni. Barulah aku tahu yang telinga kami dah rosak teruk semuanya sebab gelak terlalu banyak.

Baling Selipar & Galah Panjang

Kedua-dua permainan ini memang aku tak pernah main masa kecil-kecil. Tapi kami memang seronok bermain seperti kembali ke zaman kanak-kanak. Kami lepaskan stress kerja di sini dan kami bermain bersungguh-sungguh seolah-olah tiada sebarang masalah.

Permainan baling selipar ini memang kejam. Siapa yang lari akan menjadi mangsa selipar. Yang agak kelakarnya, semasa memulakan permainan ini, balingan selipar ibarat peluru. Dari warna merah ke biru, kuning, itam, hijau, yang tebal, tipis; semuanya melayang di udara. Sampai selipar penonton yang duduk di tepi pun menjadi bahan balingan.

Macam-macam gaya dilakukan untuk menjatuhkan susunan selipar. Masing-masing dengan skill individu sendiri. Ada yang terlalu bergaya tapi langsung tak kena. Bila sudah kena, aktiviti membaling orang pula seterusnya. Selipar di hantar bagaikan bola rugby,.Ada kena bahagian belakang, betis, perut, tangan tapi tidak ditujukan ke kepala.

Akhirnya, hanya satu selipar dibenarkan. Yang paling teror, Nashrom. Balinglah macam mana pun, ada saja gaya yang dilakukannya untuk mengelak. Zaki,? Hmmm, elaklah macam mana pun, confirm kena punya.

Permainan permulaan, aku bersedia bersembunyi di belakang Kak Nor. Bila selipar jatuh, aku berpura-pura seperti tidak bermain. Perlahan-lahan aku bergerak menuju ke bulatan selipar. Bila orang lain leka membaling rakan-rakan aku yang berlari, aku berlali mendirikan selipar tersebut. Malangnya bagi aku, ada selipar terakhir tidak mampu untuk berdiri kerana selipar ditujukan tepat ke belakang badan aku.



Dalam permainan Galah Panjang, 3 bahagian disusun mengikut formasi masing-masing untuk mengelak pihak lawan daripada menceroboh. Tangan didepakan sepanjang yang boleh. Bagi mereka-mereka yang mempunyai tangan yang panjang, tentu ia menjadi kelebihan untuk mengenakan lawan. Bagi pihak lawan, siapa yang paling pantas dan pandai bermain trick, maka dialah yang jaguh.

Sungguh seronok permainan begini. Penat bukan alasan tapi keseronokkan itu yang menjadi keutamaan. Ada yang bermain alakadar, ada yang bermain dengan serius, ada yang tak sanggup menerima kekalahan, ada mempertikai keputusan, ada yang redha, ada yang malu-malu, ada juga yang tak terlibat. Jelas terpancar bagaimana bayangan kanak-kanak dizaman silam di wajah mereka.



7:00pm - Mandi kolam

Selepas bermain permainan rakyat ini, keletihan dan kepuasan memang jelas terpancar ceria di wajah mereka. Keringat tetap membasahi dan pasir melekat-lekat di pakaian masing-masing. Ha, inilah masanya untuk membasahkan badan dan membuang keringat. Di seberang sana ada kolam renang.

Aku kembali ke khemah, menukar pakaian kepada seluar pendek dan menutup badan dengan tuala sebelum sampai ke kolam. Hampir semua peserta lelaki masuk ke dalam kolam kecuali Matnor. Mie dengan Junal memang mencari peluang untuk mengenakan Matnor. Mereka menarik Matnor hingga Matnor masuk ke dalam kolam. Memang sifat nakal dan keanak-anakkan para peserta jelas kelihatan. Tiada siapa yang terkecuali hingga Fida dan Ungku sendiri masuk ke kolam renang.

Semasa sedang berenang, hujan mula turun. Bunyi guruh semakin kedengaran. Ada yang mula mengangkat khemah di tempat yang lebih jauh untuk mengelak daripada terkena hujan. Hujan turun tidak lebat dan kami menjangkakan ia tidak akan berpanjangan. Aku antara orang terkahir yang keluar dari kolam.

Sepanjang siang ini, aktiviti Skytrex cukup mencabar keberanian, namun cerita Pak Malau tetap membuatkan aku ketawa seorang diri.

0 Komen: