Sunday, March 7, 2010

Bukan semua lelaki boleh buat.

Kalau di negara barat, orang perempuan tidak habis-habis memperjuangkan hak-hak wanita serta konsep kesamarataan. Ini kerana sejak zaman dahulu lagi yang mana ia bermula di eropah, mereka menjadi wanita sebagai objek untuk melayan kehendak batin lelaki sahaja tanpa ada peranan dalam masyarakat.

Aku terbayang cerita-cerita cowboy di dalam bar yang dilayani oleh seorang pelayan wanita yang boleh dipeluk oleh pengunjung-pengunjung bar tersebut berganti-ganti. Sambil memeluk wanita tersebut dan meneguk sebotol arak, wanita itu kemudian dibiarkan berdiri untuk kembali ke meja barnya. Datang pula lelaki lain menarik tangannnya dan memeluk serta menciumnya. Begitu rendah sekali taraf wanita tersebut. Wanita-wanita lain di zaman itu cuma duduk di rumah melayani anak-anak sementara menunggu suami yang mabuk arak untuk pulang.

Wanita juga dijadikan hamba seks di zaman jahilliah. Tidak berhak membuat keputusan dan boleh dipindah milik. Mengandung anak luar nikah itu biasa dan menjadi kebiasaan jika si ibu sendiri tidak mengetahui siapa ayah anak tersebut.

Era di eropah berubah. Mereka melaungkan kebebasan bersuara menandakan kemajuan pemikiran masyarakat kononnya. Mereka menerima pendapat sesiapa sahaja walaupun mereka sendiri bakal terkena padahnya. Kerana itu, wanita-wanita mula bersuara untuk hak-hak mereka yang selama ini tertindas dan mahukan hak kesamaan dalam apa jua bidang. Atas dasar kebebasan bersuara ini, mahu tidak mahu mereka terpaksa menubuhkan pertubuhan wanita untuk menunjukkan yang kononnya mereka prihatin.

Ideologi begini juga telah menyerap masuk ke dalam diri wanita-wanita kita sedangkan hak wanita itu telah terpelihara sejak kegemilangan Islam lagi. Walaupun Islam tidak meletakkan hak yang sama antara kedua-dua jantina ini, namun begitu Islam telah menggariskan bahawa lelaki ada haknya sesuai mengikut khudratnya dan wanita ada hak mereka.

Aku pernah bertemu dengan rakan-rakan wanita yang terlalu benci dengan istilah, 'Wanita itu kaum yang lemah'. Mungkin semasa di zaman persekolahannya, dia seorang 'best student' yang dikelilingi lelaki yang dia lihat jauh lebih lemah darinya dalam pelajaran. Adalah sukar untuk dia menerima istilah tersebut dan dia akan sentiasa membuktikan bahawa dia lebih baik dari lelaki dalam apa bidang sekalipun.

Ada juga wanita yang mengaku bahawa dia suka jika orang berkata dia seorang yang kasar berbanding menjadi seorang yang lemah lembut. Kenapa? Adakah dia menganggap wanita itu kelihatan buruk jika menjadi lembut hingga dia tidak mahu keadaan itu kelihatan ada pada dirinya?

Bila disebut 'Wanita itu insan yang lemah', ia bukan menggambarkan bahawa mereka itu lembab atau tak bermaya. Ia kiasan yang memberitahu kita bahawa wanita itu tidak mempunyai khudrat yang besar berbanding lelaki. Ada perkara-perkara tertentu yang wanita lakukan lebih baik dari lelaki. Ada juga perkara-perkara yang biasanya wanita lakukan, bila lelaki lakukan nampak hodoh. Banyak pekerjaan yang kedua-dua jantina ini boleh lakukan, tapi ada perkara-perkara tertentu hanya salah satu jantina ini sahaja nampak elok jika dilakukan.

Jika pada waktu ini, kita lihat orang lelaki lebih ramai tahu memasak berbanding wanita kerana keperluan hidup itu memaksa untuk berdikari. Namun begitu, jika wanita mula belajar memasak, mereka akan lakukan jauh lebih baik dan sedap lagi berbanding lelaki yang tahu masak. Tapi lelaki dianugerahkan otak yang lebih kreatif sedikit hingga menyebabkan lelaki lebih ramai menjadi chef terkenal.

Dari segi ekonomi, wanita lebih baik dalam pengurusan kewangan. Sebab tu lebih ramai suami akan memberikan isteri hak menguruskan ekonomi rumah tangga. Dalam sistem kekeluargaan Islam sendiri pun, tugas isteri adalah pembantu kepada suami atau dipanggil assistant dan suami sebagai seorang pembuat keputusan (decision maker). Isteri tidak diletakkan semata-mata untuk melayani kehendak suami tetapi turut memainkan peranan penting dalam menyuarakan pendapatnya. Malangnya pada hari ini, ramai isteri yang bertindak sebagai decision maker hingga menyebabkan darjat seorang suami itu jatuh pada pandangan masyarakat.

Lelaki itu tidak dipandang lebih tinggi dari wanita pada pandangan Allah. Cuma Allah memberi pekerjaan yang lebih berat kepada lelaki dalam hal-hal tertentu sesuai dengan khudrat lelaki itu sendiri. Kerana itu Allah hanya melantik lelaki sebagai nabi dan wanita tidak dibebani dengan tugas sebesar itu. Allah juga tidak membebani wanita untuk menunaikan solat Jumaat dan janganlah anggap Allah menyingkirkan wanita dalam melakukan ibadah ini. Ia merupakan keistimewaan kerana solat jumaat itu berat hingga ramai orang lelaki sendiri sukar mengerjakannya.

Ok, cukuplah sampai perenggan yang di atas tu kita serius. Mari lihat beberapa gambar di bawah yang menunjukkan bahawa ada perkara yang manis wanita lakukan dan hodoh bilamana lekai beraksi yang sama.