Thursday, February 4, 2010

Perasmian 'Eight's Garden' di IRIS



5 February 2010, perasmian dan pembukaan "Eight's Garden" telah dilancarkan bermula pada pukul 11 pagi dengan jamuan hidangan makan ringan seperti sanwich dan buah tembikai susu. Perasmian ini dilancarkan secara sederhana oleh para pekerja IRIS.



Rekabentuk "Eight Garden" ini diinspirasikan dari nombor 8. Nombor 8 merupakan nombor bertuah mengikut masyarakat cina. Ini disebabkan oleh sebutan nombor 8 itu sendiri dalam bahasa cina yang disebut sebagai "ba", menghampiri perkataan dalam perkataan lain yang bermaksud kejayaan atau nasib baik yang berbunyi "fa".



Beberapa jenis tumbuh-tumbuhan ditanam di taman kecil ini sperti pegaga, kenanga, mawar Jepun, Zamia, orkid, tongkat Ali dan beberapa lagi jenis tumbuhan menjalar.





Selain itu, terdapat sebuah pasu bunga yang berisi air yang diletakkan tengah-tengah taman tersebut. Di dalam pasu bunga tersebut, beberapa ekor ikan gupi dibela. Mungkin tujuan pemeliharaan ikan gupi ini adalah untuk mengelakkan jentik-jentik daripada membiak di dalam takungan air tersebut.


Taman ini disediakan untuk bersantai sebentar untuk menenangkan fikiran bagi mereka-mereka yang sering berserabut fikiran sebelum memulakan kerja semula.

2 Komen:

Anonymous said...

Adam...pasal dapat rokok free tak nak citer ker????

Alfreedino Ahmad said...

hehehe...aku x dpt, sbb tu la tak citer...siput nak?