Friday, January 15, 2010

Aku dan Bola Sepak

Ha, entry ni aku nak cerita pasal ‘Aku dan Bolasepak’. Aku ada cakap kat seorang rakan sekerja perempuan, yang aku main futsal. Dia cakap, “Kau reti ke main bola? Nampak macam lembut je…!”


Wah! Aku ni lembut ker? Auuwww…!!!

Tapi serius aku cakap, aku bukan seorang yang berbakat dalam bidang ni. Apa yang aku ada hanyalah minat. Aku akan rasa kekurangan sesuatu kalau tak main bola.

Sebelum ni, aku aktif bermain bola padang di UPM. Tidak menyertai mana-mana pasukan, sekadar bermain untuk kepuasan dan melepaskan gian. Walaupun main dengan gol kecil yang mustahil untuk jaringan goal, tapi gembira dengan rakan-rakan yang begitu spoting walaupun saling tak mengenali.

Aku asah bakat aku dalam bermain one-two pass, through ball dan hantaran tinggi lintang. Disebabkan gol terlalu kecil, kami tidak berlatih dalam membuat rembatan, sepakan percuma atau sepakan sudut. Apa yang berjaya kami asah adalah ketepatan hantaran, belajar menerima hantaran, menggelecek mudah dan mengawal bola.

Disebabkan kami saling tidak mengenali, kami bermain dengan rasa hormat. Kekadang marah juga kalau asyik kena gelecek, tapi kami berjaya mengawal emosi. Tiada sliding tackle, tiada body contact yang keras dan tiada rembatan direct kearah individu. Kesilapan semasa merampas bola pasti diikuti dengan salam dan kata maaf. Kami enjoy permainan sebegini yang diselangi dengan gelak tawa.

Di sini, aku ingin mengambil kesempatan untuk mempromosikan pertandingan futsal IRIS pada 23 Januari 2010. Inilah ujian sebenar aku dalam bolasepak. Adakah aku mampu mempraktikkan apa yang aku pelajari? Dapatkah aku mengawal emosi? Mampukah aku terus tersenyum walaupun lawan mengasari?

Kepada rakan-rakan IRIS yang ingin menempah gelanggang di Tonga De Futsal Equine Park, tak kira samada lelaki atau perempuan, anda boleh meminjam kad ahli daripada aku. Ia salah satu gelanggang futsal yang terdekat dengan kita. Jangan segan-segan sebab kad ahli itu aku guna nama kita semua. Boleh dapat harga ahli, tapi kena tempah lebih awal. Apa yang penting, jangan hilangkan sebab aku guna duit rakan-rakan IRIS untuk mendaftar.

Di sini juga aku selitkan gambar-gambar yang berkenaan dengan bakal tempat pertandingan futsal kita.

Blue Court, Red Court & Orange Court.

Kawasan berehat dan surau.

Tempat menjamu selera dan kawasan letak kereta.

Bilik air dan persalinan.

2 Komen:

Anonymous said...

Gaya Itu Memang tak padan........lagi pun arsenal...tak ada taste langsung

Alfreedino Ahmad said...

aku jenis taste tak tinggi kot...hehehe

Owen Coyle (Bolton Manager) said: ‘For me, you have to recognise that Chelsea and Manchester United are good sides, but the purist in me? Yes, I would like to see Arsenal win it. They play the way I like to see football played.

‘The way they pass the ball ... they don’t play in straight lines. They pop up in different areas that can hurt you.